Mange muligheter med Green Cuisine fra Findus

+
For nær sagt alle serveringssteder er det mye å hente på å øke andelen grønnsaker og grønnsaksbaserte produkter.

Etterspørselen etter plantebaserte produkter som smaker og er enkle å tilberede, er sterkt økende. Stadig flere forbrukere ønsker bærekraftige alternativer på menyen, og den utfordringen kan det være lønnsomt å ta av flere grunner.

Green Cuisine er konseptet Findus bruker som en «paraply» for grønne produkter. Som en del av dette tilbys Green Cooking Academy, et inspirasjonskurs utviklet for kundene. Dette tilbudet har fått meget gode tilbakemeldinger

Det viktige menyspråket

– Hvordan spare tid, penger og klima, spør Consept & Culinary Manager Anders Iden som har vært sentral i utviklingen av Green Cuisine-konseptet.
– Svaret er enkelt! La grønnsakene få en større plass på menyen, både som tilbehør og som proteinkilde. Det handler i bunn og grunn om å skape retter som gir gjenkjennelse. Her har menyspråket en viktig rolle, fremhever Iden.
– Mange snakker gjerne om vegetaralternativer, men vegetarretter trenger jo ikke å være et alternativ. Gode, grønne retter smaker og metter godt i seg selv, og fortjener derfor å løftes frem på samme måte som retter av kjøtt og fisk. Planteprotein er like viktig som andre proteinkilder, men det krever selvfølgelig at man er bevisst på å sette sammen retter med ingredienser som metter – eksempelvis ved å bruke grønnsaker som har et høyt innhold av protein.

Kortreist

– 80 % av grønnsakene Findus leverer, er høstet i Norge. De er ferskfryste, noe som innebærer at det bare tar 3 timer fra høsting til innfrysing, forteller kjedesalgssjef Jan Terje Bjåland.
– Det sørger for at grønnsakene bevarer næringsstoffer og mineraler, og gjør at fryste grønnsaker kan ha et vel så høyt innhold av vitaminer og mineraler som ferske som gjerne oppbevares lenge før bruk. Friske grønnsaker er selvfølgelig utmerket i mange sammenhenger, men ofte kan det være fornuftig å bruke frosne. Ikke minst fordi det er arbeidsbesparende! Kutt tid – ikke grønnsaker!
– Samtidig med at du sparer tid, reduserer du også svinnet. Tenk på hvor mye som må skrelles vekk av en persillerot, tillegger Iden.
– Derfor kan det også være god økonomi i å benytte en større andel frosne grønnsaker.

Inspirere til muligheter

– Målet med Green Cuisine er at konseptet skal bidra med inspirasjon til å lage smakfulle, næringsrike og plantebaserte menyer, sier salgsdirektør Frank Hauge.
– Eksempelvis er det enkelt å øke innslaget av grønt innenfor nær sagt alle trender vi ser i serveringsmarkedet. Ta for eksempel etnisk mat som indisk og tex mex. Fra å være trender i deler av markedet, er dette mat som serveres nær sagt over alt. Her er det også utallige muligheter til å øke innslaget av grønt, enten det er i form av vegansk farse eller veganske biter chicken style sammen med grønnsaksbaserte dipper og sauser – som for eksempel guacamole, salsa og mangosalsa.
For å vise noen av de mange mulighetene som finnes på dette området, har vi utarbeidet mange spennende måltidsforslag som du finner på våre hjemmesider; findusfoodservices.no
Her finner du også en oversikt over vårt store sortiment som er utviklet for foodservice, fremhever Hauge.

Stor interesse

– Jeg opplever stor interesse for vårt Green Cuisine-konsept når jeg er ute hos kundene våre, forteller distriktsansvarlig i Oslo og Viken, Vidar Holt.
– Mange ønsker å ha et større innslag av grønt på menyen både fordi kundene etterspør dette, og fordi det er en viktig trend i tiden. Men de vil ha variasjon og ønsker å by kundene på nye smaksopplevelser. Da er det viktig å tilby ideer som kan gi spennende og gode menyinnslag, mener Holt.

Gode løsninger

– På mange måter kan du si at vi har gått fra å selge produkter til å selge løsninger, men gode produkter er selvfølgelig en del av løsningen, sier Anders Iden.
– For nær sagt alle serveringssteder er det mye å hente på å øke andelen grønnsaker og grønnsaksbaserte produkter, men det er ulike måter å gjøre dette på. I den sammenheng mener vi Green Cuisine-konseptet kan inspirere til å utvikle gode og lønnsomme løsninger tilpasset det enkelte serveringssted, sier Iden.

--

 

 

 

 

ANNONSE