Aarnesgruppen med catering overalt

+
Gjengen på Aarnes og Sjøormen kro er meget fornøyd med sommersesongen. Fra venstre Lisbeth Vefall, Alf Fosshaug Garvik, Lisbeth Ingelstad, Gunnar Ingelstad, Ole Kristian Ingelstad, Gunn Anita Stenstad og Anbesgeri Gdaey.

– Alt er tilbake! Stevner, festivaler og selskaper. Catering har økt enormt, melder en fornøyd Ole Kristian Ingelstad, daglig leder for Aarnesgruppen i Telemark.

Hvordan har sommeren vært så langt?
– Trafikkmessig var det veldig bra i fjor. Og det er det i år også. Kanskje med en liten økning. Men der vi opplever en enorm vekst, er på catering. Det virker som om folk har samlet opp selskaper og festligheter under pandemien, for så å slippe alt løs nå i sommer. Det er kjempegøy!

Telemark er stor på stevner og festivaler. I et av Aarnesgruppens nedslagsfelt, Seljord, holder Norges største landbruksmesse til. I tre dager hver september, helt siden 1860-tallet, har Dyrsku’n – som den gang het Statens årlige Kvæg-Udstilling i Seljord – trukket til seg tusener på tusener av skuelystne og fagfolk. Pandemien klarte å stoppe også denne tradisjonen, men i år er messen i gang igjen. Til stor glede også for Aarnesgruppen, siden mange sultne messegjengere spiser sine måltider på Sjøormen Kro.

Dyrskuplassen er i tillegg åsted for flere andre stevner og festivaler, som Seljordfestivalen og Countryfestivalen. Og på vårparten samles amcar-folket til Vårmarknad med sine bensinsluk.
– Ja, vi har gjort det bra hele tiden, vi. Alle stevnene i Seljord har skapt stor etterspørsel blant annet etter catering, fortsetter Ole Kristian.
– Men det er ikke bare der det skjer. 1000 mennesker skulle ha lapskaus i Bø på 17. mai. Det var et veldig fint oppdrag.
– Dessuten er europeerne tilbake. I sommer har det vært både nederlandsk, engelsk og tysk å høre i gatene. Pluss flere busser med franskmenn. Som har spist hos oss.

Har dere hatt tilstrekkelig bemanning?
– Vi er heldige som har mange trofaste ansatte. Lite gjennomtrekk, for å si det sånn. Vi klarte å holde på dem under pandemien også. For å få tak i nye fagfolk er vanskelig. Så det er om å gjøre å ta vare på de man har.

Nyheter av året?
– Vi har ansatt en ny medarbeider i dag. På prøvetid, riktignok, men vi satser på at det blir til et fast engasjement. Ellers har vi fått en ny daglig leder på Sjøormen. 

– Men det viktigste for oss er egentlig å holde på tradisjonene. Vi holder oss unna fastfood. Vi har jo burger, selvfølgelig. Men det er tradisjonsmaten som selger best, uansett hvor gammel eller ung gjesten er. Så der er vi kompromissløse.
– Og så har vi prøvd å holde på prisene så godt som mulig. Vi vil heller ha 50 kunder hver dag, enn å øke prisene og kanskje miste kunder.

Og høsten?
– Ser lovende ut den også. Cateringen ser ut til å bli veldig bra. Nye kunder bor gjerne lenger og lenger unna, og man er villige til å kjøre i timevis for å handle hos oss. Sånt er gøy!

Så alt henger sammen med alt. Synergi. Så lenge vi holder jevn god kvalitet på hele pakka, går det som regel greit.

Så alt i alt?
– Vi hadde en økning på 20 prosent i sommer. Det sier egentlig det meste, avslutter Ole Kristian Ingelstad.

ANNONSE