Norske forbrukere vil ha norsk mat

+
Landbruks- og matminister Sandra Borch og kålprodusent Anders Hørthe i kålåkeren på Hørte gård med årets nykål.

Fra 2019 frem til i dag har andelen nordmenn som velger norsk mat når de handler økt med fem prosent. Dette viser den nye Spisefaktaundersøkelsen fra Ipsos.

– Tallene snakker for seg selv; folk vil ha norsk mat. Regjeringen har en klar ambisjon om å øke selvforsyningsgraden. Det er derfor svært oppløftende at norske forbrukere så tydelig viser at de støtter opp om norsk matproduksjon, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

Av faktorer som er viktige ved innkjøp av mat har argumentet «produsert i Norge» blitt viktigere på nordmenns sjekkliste. Hele 53 % sier at det at maten er produsert i Norge er noe de legger vekt på når de handler mat til seg selv og familien, en oppgang på 5 % siden siste måling i 2019. Det viser tall fra Spisefakta-undersøkelsen.

Stadig flere småbarnsfamiler velger norsk mat

– Viktigste faktorene når du velger mat i butikken er ferskt, sunt, lav pris og produsert i Norge. Av disse topp 4 faktorene er det produsert i Norge som viser den største økningen med hele 5 prosentpoeng fra 2019 til 2021, sier Tove Larsen, Brand Research Director i Ipsos Norge.

Norskpreferansen er høyest i Midt- og Nord-Norge med hele 57 % og lavest i Oslo med 45 %. Småbarnsforeldre er blant de som legger størst vekt på produsert i Norge med hele 57 % og i denne gruppen er økningen på 13 prosentpoeng fra 2019 til 2021, avslutter Larsen.

Mer og bedre samarbeid for å løfte norsk grønt

– At bransjen samarbeider og kjører kampanjeaktiviteter har store fordeler for norsk produksjon og selvforsyning. Kål er et godt eksempel, men denne typen samarbeidskampanjer kan med stor suksess gjøres på alle de store norske frukt og grønt kulturene, løk, epler, potet og tomat står på lista for fremtidig samarbeide mellom oss, produsenter og Nyt Norge, sa Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Om Spisefakta

Spisefakta som er Norges mest omfattende studie av nordmenns matvaner og holdninger til mat. Studien er gjennomført siden 1987, og gir data med et unikt og solid grunnlag som gjør det mulig å fange opp både langsiktige trender og kortsiktige endringer. Over 3000 personer deltar i undersøkelsen. Spisefakta eies og gjennomføres av analyseselskapet Ipsos.

ANNONSE