Hva skjer med takeaway-markedet?

Under pandemien har takeaway-salget skutt i været, og mange flere enn tidligere har benyttet seg av takeaway. Det er ingen tvil om at denne trenden har kommet for å bli. Dette har på mange måter påvirket hvilke forventninger man som kunde har til takeaway – det skal være lettvint, og det skal være tilgjengelig.

Selv om de siste to årene har vært tøffe for serveringsnæringen, finner man også eksempler på serveringssteder som har tilpasset seg den nye hverdagen og som har omfavnet takeaway. Disse stedene har klart seg godt til tross for en vanskelig tid. Vi har snakket med Hilde Hogstad som jobber på Nordvæst i Gjerdrum, Bjørnar Paulsen som jobber på Du Verden Matbar i Alta, og Margrethe Gangsøy som jobber på Bakeriet Café og Catering i Måløy.

Nordvæst

Hvem: Hilde Hogstad
Hvor: Nordvæst i Gjerdrum

Hvordan har takeaway-salget gått for deg under pandemien?
– Det har økt betraktelig sammenlignet med før pandemien! Jeg har derfor utvidet takeaway-tilbudet. Man må jo bare gjøre det beste ut av situasjonen! Vi kan ikke gjøre noe annet enn å ta én dag av gangen, og siden jeg ikke er redd for å prøve nye ting, er det bare å kjøre på. Nordvæst er drømmen min, og jeg nekter å la en pandemi stoppe meg.

Har du gjort noe spesielt for å øke takeaway-salget?
– Vi har gjort grep under hele pandemien. Man må jo omstille seg underveis, og være både tilpasningsdyktig og fleksibel. I 2020 gikk vi til anskaffelse av firmabil for å kunne nå ut til kundene. Nå jobber jeg imidlertid alene, og tilbyr ikke lenger levering. Åpningstidene er også redusert, og på søndager er det kun takeaway. Jeg har til gjengjeld utvidet menyen, og har blant annet begynt med baguetter, lunsjburgere og kaker. Spesielt gulrotkaken er populær! Det siste nye er catering, hvor jeg samarbeider med et begravelsesbyrå og tilbyr snitter til minnesamvær.

Hvilke erfaringer har du gjort deg om takeaway som du kan ta med deg videre?
– Jeg har oppdaget at kundene er veldig trofaste og tilpasningsdyktige. Det har derfor ikke vært noe problem å gjøre endringer i driften. Folk er veldig forståelsesfulle, noe som er godt å vite. Jeg har også lært at det ikke går an å rekke alt! Jeg konsentrerer meg om det jeg holder på med, og fokuserer på kvalitet over kvantitet. Jeg vil ha det gøy og kose meg med det jeg holder på med.

Er takeaway noe du ønsker å fortsette med?
– Ja, absolutt! Jeg kommer også til å fortsette med ren takeaway på søndager, siden det fungerer veldig bra. Akkurat nå får jeg ikke levert hjem til folk, men de kommer gladelig og henter maten selv. Jeg trives godt med takeaway, og det er bra for driften, så det er noe jeg ser frem til å fortsette med.

Du Verden Matbar

Hvem: Bjørnar Paulsen
Hvor: Du Verden Matbar i Alta

Hvordan har takeaway-salget gått for dere under pandemien?
– Vi gikk fra å nesten ikke ha takeaway, til at det stod for en stor andel av omsetningen. Vi ser at folk samler seg stadig mer hjemme, og at de da ønsker å bestille mat. Også på bedriftsmarkedet har andelen takeaway økt, med bedrifter som bestiller takeaway levert til de ansatte på kontorene.

Har dere gjort noe spesielt for å øke takeaway-salget?
– Det kom plutselig et marked vi så et stort potensial i, og som vi kunne fokusere mer på. Likevel kunne vi nok vært bedre. Ofte har kundene tatt kontakt med oss og spurt om det er mulig å bestille takeaway, og da har vi prøvd å skreddersy pakkeløsninger til dem. Hvis man vil ha kundene, må man også bruke tid på å sette seg inn i hvem de er og hva de ønsker.

Hvilke erfaringer har dere gjort dere om takeaway som dere kan ta med dere videre?
– Vi ser at det kan være litt utfordrende å få takeaway-bestillinger på de tidspunktene hvor det ellers er mye som skjer i restauranten. Dette er derfor noe vi ønsker å legge til rette for. Vi har flere kjøkken i restauranten vår, og drømmen er å utnytte lokalene våre i større grad og ansette noen som jobber fast med takeaway.

Er takeaway noe dere ønsker å fortsette med?
– Ja, og vi skal gjøre det bedre! Jeg har fått øynene opp for takeaway, så nå må jeg bare bli flinkere til å fokusere mer på det. Vi har derfor store planer fremover. Vi skal lage et godt system på nettsidene våre, med gode bestillings- og betalingsløsninger. Vi skal rett og slett gjøre det lettere for kundene. Jeg vet at det kan ta lang tid fra man starter opp nye prosjekter til folk oppdager det, men under pandemien har vi sett at det kan bli veldig bra. Vi ønsker derfor å være tålmodige med dette, og se langsiktig på denne satsingen.

Bakeriet Café og Catering

Hvem: Margrethe Gangsøy
Hvor: Bakeriet Café og Catering i Måløy

Hvordan har takeaway-salget gått for dere under pandemien?
– Det har økt kraftig i forhold til før pandemien! I mars 2020 gikk det fra full kafé til tom kafé, så da måtte vi bare annonsere alt vi kunne med takeaway. Det fungerte veldig bra, og vi solgte så mye at vi slapp å ha noen permitteringer. Folk ønsket jo fortsatt å spise god mat på hjemmekontor og hjemmeskole!

Har dere gjort noe spesielt for å øke takeaway-salget?
– Vi annonserte mer enn tidligere, og begynte med kostnadsfri levering for de som handlet over en viss sum. I tillegg begynte vi med tapasbrett, og det tok rett og slett av! Vi gjorde det også litt forseggjort med takeaway-begre og wraps pakket inn i fint papir. Ellers skrev vi personlige meldinger på bestillingene, noe mange satte pris på.

Hvilke erfaringer har dere gjort dere om takeaway som dere kan ta med dere videre?
– Vi har sett tydelig at folk setter stor pris på en god pose med digg mat, som de kan ta med seg på stranda, eller på besøk til venner. Vi merket også at det var mange som ønsket å støtte oss ved å kjøpe takeaway. Det er noe av det fine med å bo på en liten plass. I tillegg opplevde vi at folk som bodde andre steder i landet kjøpte mat til familie og venner i Måløy, siden de ikke kunne dra på besøk.

Er takeaway noe dere ønsker å fortsette med?
– Vi ønsker absolutt å fortsette med takeaway. Selv om det begynner å bli mer normale tilstander, har vi fortsatt mer salg enn før. Takeaway er veldig enkelt for oss å jobbe med, og det gir større muligheter for kundene når de kan ta med seg maten. Vi har også Too Good To Go, hvor vi legger ut seks poser hver dag som vi fyller med det vi har igjen på slutten av dagen. Det blir utsolgt hver eneste dag, så vi har derfor null svinn!

ANNONSE