Frukt- og grøntambassadør runder år

I 2021 fyller Opplysningskontoret for frukt og grønt 70 år. Gjennom en rekke ulike aktiviteter arbeider OFK for å øke forbruket av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge - uten hensyn til merkevarer eller hvor varene er produsert.

Forløperen for det hele var Propagandautvalget for frukt og grønt som ble etablert i 1951. I 1973 ble navnet omgjort til Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker.
I år 2000 ble kontoret organisert som en frittstående stiftelse og en liten navnendring fant sted. Kontoret har siden den gang hatt navnet Opplysningskontoret for frukt og grønt, og slik lyder formålet i dag:
En viktig del av arbeidet er å synlinggjøre fordelene ved produksjon av frukt og grønnsaker i Norge, også med tanke på miljøet. Gjennom økt kunnskap ønsker man å inspirere til økt forbruk av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter – bl.a. ved å informere om hvordan de kan brukes i hverdagen.
Matglede, sammen med helse og ernæring, står sentralt i OFG´s budskap. Det er stor enighet om at kostrådet 5 om dagen er et viktig mål for god helse både på kort og lang sikt. Spiser vi litt mer av det grønne, så er det bra for både helse, miljøet og lommeboken. Og fyller du halve tallerken med det grønne er du langt på vei.
Det var også slagordet for mange tiår tilbake, nemlig Middagens bedre halvdel. I den gamle logoen til OFG inngikk Spis for livet! Her er eksempler på andre slagord og kampanjer gjennom tidene:
Frukten er for alle! Go bananas, Spis MER, Den grønne bølge er over oss, Spis poteter ellers får du ris, Du blir det du spiser og sist, men ikke minst: – Det smaker godt å holde seg frisk, som var en stor satsing på 90 tallet. Det var et samarbeid med Kreftforeningen og Helsedirektoratet i forbindelse med Frukt og grønt mot kreft-kampanjen.
Virkemidlene har vært mange og varierte opp igjennom årene. Alt fra store annonsekampanjer på trykk og på TV til kreative PR stunts, fra konkurranser til foredrag, fra barnehage-, idrett- og skoleaktiviteter til kantinekurs og kantinesamlinger, fra butikkaktiviteter og matdemonstrasjoner, et givende samarbeid med dagspresse, fagpresse og ukepresse, med mange engasjerende oppskriftskonkurranser for forbrukere.
Det er også viktig å trekke frem aktiviteter spesielt beregnet på serveringsmarkedet. Gode eksempler på dette er kokkekonkurransen Årets grønne kokk og NM i sunn fastfood.

ANNONSE