Egon Lade får ny drakt: – Skal gi en wow-opplevelse!

+
Daglig leder ved Egon på Lade, Linda Olsen.

På kjøpesenteret City Lade i Trondheim har det lenge foregått oppussinger og fornyelser. Nylig var det åpningsfest for flere nye serveringssteder, blant annet en ny Egon-restaurant. – Vi har allerede et bra team på plass, og får nesten 200 sitteplasser i restauranten. I tillegg får vi en stor og flott uteservering. Pandemien har vært slitsom, så det blir utrolig godt å åpne noe nytt og spennende, sier daglig leder Linda Olsen til SMAKmagasinet.

Lade er en «up and coming» bydel hvor det originalt var mye industri. Industribyggene har imidlertid blitt erstattet med boliger, og i løpet av de neste årene kommer det tusenvis av nye boenheter i området. 

– Vi håper at Egon kan være med på å trekke flere folk til Lade, sier Olsen. – Vi håper også at det kommer enda flere restauranter i området, slik at vi får litt konkurranse. Folk skaper jo folk, og jo flere steder det er å velge mellom, jo flere kommer til å reise til Lade.

Egon med nytt og stilrent design

Linda begynte jobben i Egon som en deltidsjobb, og hun flyttet til London etter endte studier. Men da hun fikk tilbudet om å komme tilbake til Egon i en lederstilling, var hun ikke vanskelig å be. Siden den gang har det ballet på seg, og nå blir hun altså daglig leder på Egon Lade.

Selv om konseptet i stor grad blir likt andre Egon-restauranter, blir det også et særegent lokale.
– Det blir en litt nyere restaurant, så den skiller seg sånn sett ut fra andre Egon-lokaler. Vi får blant annet en ny type himling, nye lysekroner og skinnsofaer i stedet for stoff. Det blir et mye mer stilrent interiør enn man er vant til, og det gir et nytt visuelt inntrykk, sier Olsen. – Målet er at gjestene skal få en wow-opplevelse når de går inn på Egon Lade. Likevel beholder vi mange av de gamle elementene, slik at man fortsatt kjenner det igjen som gode, gamle Egon.

Noe som er helt nytt med restauranten, er at de får et eget pickup-point til takeaway som en del av baren.
– Det er flere grunner til at vi har valgt å inkludere et pickup-point. Det er både litt på grunn av pandemien, hvor vi har sett behovet for å tilrettelegge for takeaway-servering, sier Olsen. – Men det er også på grunn av antallet boliger som kommer i nærområdet. Da er det fint å kunne tilby takeaway på en bedre måte enn tidligere.

Ellers kommer de til å samarbeide en del med nærområdet, for eksempel ved å tilby ulike typer deals. De kommer også til å satse mer på lunsjservering.
– Siden det er en del bedrifter i nærområdet, og omtrent 900 ansatte på senteret, håper vi at folk kommer til oss i løpet av arbeidsdagen for å spise lunsj. Vi har også et stort potensial for både fredagspils, lønningspils og afterwork, sier Olsen. – I tillegg håper vi folk kommer og spiser hos oss når de er sultne etter shopping! Det er viktig for oss at restauranten passer til alle typer settinger. Folk skal kunne besøke oss enten de ønsker en rask lunsj eller en lang middag.

Hjemmekoselig og trygt trekker folk

Den typiske kunden på Egon Lade blir i utgangspunktet strømmen av folk som allerede finnes på kjøpesenteret. Det blir derfor i stor grad en familierestaurant, men det er også mange studenter i området. Som på alle Egon-restauranter er imidlertid alle er velkomne. Det skal være et trygt og hjemmekoselig sted som man kjenner igjen. Dette er noe som fører til mange trofaste kunder.
– Jeg tror vi har såpass mye stamgjester fordi man vet hva man får, og vi har hjemmekoselige lokaler. Her kan man tilbringe mye tid, mener Olsen. – Men vi vet også at det har med de ansatte å gjøre. De ansatte pleier å bli værende hos oss i mange år, og stamgjestene blir derfor kjent med dem. På denne måten føler gjestene seg hjemme på Egon.

Men de kommer selvfølgelig også tilbake på grunn av maten.
– Vi får blant annet mye positive tilbakemeldinger fordi vi har et godt og variert utvalg av matretter, og tar høyde for både allergier og matpreferanser, sier Olsen.

Utfordrende tider gir nye løsninger

Ingen oppussingsprosjekter kommer uten utfordringer, og Egon Lade er intet unntak.
– En av utfordringene vi har møtt på er høyden under taket. Det har skapt litt problemer med tanke på uteserveringen. For at det skal bli lunt og varmt å sitte ute, har vi derfor måtte senke himlingen ganske mye. Men vi har løst det på en god måte som gjør det mulig å henge opp varmelampene, så nå blir det bra, sier Olsen og smiler. – Om sommeren får vi også et ekstra uteområde uten tak, og da blir det nesten 300 sitteplasser totalt.

Egon Lade har hentet 30 ansatte fra de andre Egon-restaurantene i byen.
– Alle Egon-lokalene i byen har et tett nettverk, og det gir oss et godt utgangspunkt. Det mest utfordrende har nok vært å få ansattkabalen til å gå opp, siden de allerede har kontrakter med et visst antall timer, sier Olsen. – Men det er en stor bonus at de allerede kjenner restauranten og systemet, og at de derfor ikke begynner fra scratch.

Egon, som andre serveringssteder, møtte på en del utfordringer som følge av Covid-19.
– Det var ganske slitsomt å jobbe under pandemien. Til å begynne med hadde vi også litt problemer med den digitale bestillingsløsningen. Den skulle ikke egentlig være klar før 2022, så den kom ut på markedet to år for tidlig, sier Linda og ler. – Men nå har vi fått ordnet en god bestillingsløsning. Der kan man både smitteregistrere seg, bestille mat og gi tilbakemelding i samme løsning. Men det er også mulig å gå i baren og bestille mat på gamlemåten. Det er utrolig deilig at pandemien endelig er på hell, og at det igjen er mulig å bestille mat ansikt til ansikt, avslutter Olsen.

ANNONSE