Hvilke mattrender har kommet for å bli?

+
Under pandemien har vi i større grad har benyttet oss av tjenester som leverer mat helt hjem – enten det er matvarer eller takeaway.

Under pandemien har vi sett et skifte i forbrukermønstre og en utvikling av ulike mattrender. Fra endrede handlevaner til mer takeaway – Covid har påvirket oss på mange områder i livet.

Hvilke trender vil forsvinne når vi kommer inn i en «ny normal», og hvilke trender vil bli værende etter pandemien? En enkel måte å si det på, er at dersom de fleste liker en endring, vil den bli værende. Dersom de fleste misliker den, vil den forsvinne. Men hva betyr egentlig dette for den nye normalen?

Endret forbrukeradferd

Et ord som kan beskrive forbrukeradferden under pandemien er «frykt». Ikke bare frykt for å bli syk, men frykt for mattilgjengelighet og økonomisk sikkerhet. Dette gjorde blant annet at vi begynte å hamstre i begynnelsen av pandemien, fordi vi var redde for at det kom til å bli tomt for mat og nødvendige husholdningsartikler. Samtidig ble handlemønstrene våre endret i stor grad.

Men vi har også hatt fokus på «luksus» og det å kunne unne oss noe godt i en vanskelig tid. Dette har blant annet vist seg ved at vi i større grad har benyttet oss av tjenester som leverer mat helt hjem – enten det er matvarer eller takeaway. Vi vil nok se en økt andel netthandel sammenlignet med før pandemien, og for mange serveringssteder vil det derfor kunne være
fornuftig å utvikle løsninger som gjør at kunder kan bestille mat og takeaway på nett.

Mange forbrukere har lenge vært opptatt av kortreist mat og bærekraft, men under pandemien har det blitt et enda større fokus på dette. Vi har opplevd at det kan oppstå problemer med å få råvarer og ingredienser levert fra andre steder i verden, og vi har også opplevd tomme butikkhyller. Kortreist mat vil gi oss en større sikkerhet, og vil ganske sikkert være viktigere enn tidligere. En del serveringssteder kan derfor tjene godt på å tilpasse seg disse nye forbrukertrendene, for eksempel ved å bruke mer lokale ingredienser i rettene sine.

Nye muligheter

For deler av serveringsmarkedet har de endrede forbrukermønstrene gitt nye muligheter.
Etter at samfunnet begynte å åpne opp igjen, har vi sett at nordmenn er gira på å komme seg ut og leve livet. Vi spiser på restaurant, går på pub og hygger oss med venner. Derfor er det viktig for serveringssteder flest å tilpasse seg de nye standardene som har dukket opp, blant annet innen hygiene og rengjøring.

Mange forbrukere har fått ny interesse av å lage sunn og god mat for seg selv og familien. Vi har oppdaget verdien av å spise hjemme, og dette er nok noe vi vil fortsette med i større grad enn tidligere. Også her har serveringsmarkedet fått nye muligheter, og flere bedrifter har gjort det enklere for forbrukeren å lage mat hjemme. Blant annet har matkasser og spesialtilpassede takeaway-løsninger – gjerne i kombinasjon med praktiske serveringstips og drikkeanbefalinger – hatt en betydelig vekst. Dette er en ny trend med stort potensiale, og mye tyder på at mange forbrukere har fått øynene opp for de fordelene dette gir – både fordi det sparer tid i en hektisk hverdag, men også fordi det gjør det enklere å skape variasjon og nye smaksopplevelser i hjemmet.

Forbrukerne kommer til å kreve mer etter pandemien – både på pris, tilbud, tilgjengelighet og kvalitet. Selv om man var villig til å akseptere mangelfulle løsninger og høye priser da det ikke fantes noe bedre alternativ, må løsningene videreutvikles og forbedres dersom sluttbruker skal ønske å fortsette med dem. Selv om man for eksempel aksepterte takeaway og matkasser til høyere pris og med et dårligere utvalg under pandemien, vil ikke dette holde mål i den nye normalen. Hvorvidt hver enkelt trend blir værende, vil derfor i stor grad avhenge av hvilken utvikling de ulike tilbudene får.

ANNONSE