Mat & Marked 2021: Nytt møtested for matbransjen

+
Arne Kongsnes er vert for Mat & Marked 2021.

Dagskonferansen Mat & Marked blir for første gang arrangert 31. mai i år. Målet er å samle hele bransjen – fra jord til bord, fra produsenter til dagligvarebutikker, restauranter, storkjøkken, reisemål og der du handler på farten – for faglig påfyll.

Temaet for årets konferanse er mat- og serveringsbransjen etter koronaen, med spesiell oppmerksomhet på norsk lokalmat.

Det er fagbladene Matindustrien, Dagligvarehandelen, Reiseliv1 og Convenience som inviterer til den nye dagskonferansen.

Hva er ideen bak Mat & Marked?

– Utfordringene har stått i kø for mange bransjeaktører under koronapandemien. Likevel har en stor del klart å omstille seg på rekordtid, og mange kan også vise til en stor vekst. Hva kan vi lære av disse bedriftene? Hvilke erfaringer tar vi med oss inn i fremtiden? Og hvordan ser fremtiden for norsk matproduksjon ut? Dette blir sentrale temaer for Mat & Marked, sier Arne Kongsnes, redaktør i Matindustrien og vert for Mat & Marked.

Et årlig møtested

Årets tema er «Mat- og serveringsbransjen etter koronaen». Konferansen vil bli avholdt ved Scandic Solli i Oslo og digitalt.
– Vi må ta et forbehold om at den fysiske delen av arrangementet vil la seg realisere innenfor Oslos smittevernregelverk. Dersom det ikke går, kan seminaret bli flyttet til Fornebu eller Gardermoen, sier Kongsnes.
Mat & Marked har som mål å bli et årlig møtested for aktørene i hele mat- og serveringsbransjen.

Overblikket

Landbruksminister Olaug Bollestad vil åpne konferansen. Deretter får vi et overblikk i markedet med status og utfordringer fremover fra Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke. Øyvind Fylling-Jensen, administrerende direktør i matforskningsinstituttet Nofima, skal snakke om norsk mat og matproduksjon etter koronaen.

Slik håndterte vi krisen

Her får vi tre eksempler på aktører som på hver sitt vis har klart å omstille seg på kort tid.

Sabrura Sticks & Sushi ble brått tvunget til å stenge ned buffeten i sine restauranter. På rekordtid klarte de å få på plass et godt take away-tilbud som har gitt kraftig vekst. Kjedeleder Preben Oosterhof i Sabrura Drift AS tar oss med på denne reisen.

Scandic Hotels måtte ta noen grep da koronaen slo til. Her vil Morten Malting, district director Oslo og director Food & Beverage, ta oss med inn i deres historie om hvordan de tilpasset seg, og hvordan de satser videre fremover.

Dagligvarehandelen har vokst betydelig under koronapandemien. Daglig leder Ingunn Anstensrud i Den Sorte Havre deler sine erfaringer om hvordan selskapet snudde nedtur til opptur.

Trendene i markedet

Her får vi innsikt i hvordan det grønne skiftet gjør sitt inntog i det norske markedet. Plantebaserte produkter vinner stadig nytt terreng, og her vil Agnes Bing Orgland, marketing manager for Naturli’ i Orkla Foods Norge, gi oss deltakerne mer innsikt.

Norsk lokalmat er i vinden som aldri før. Spørsmålet er om oppsvinget fortsetter? Det vil Stiftelsen Norsk Mat gi oss svaret på.

Matens plass i samfunnet

Her får vi et intervju med Tor Jørgen Kramprud Arnesen fra Kokken Tor i Øyer, som har opplevd en eventyrlig suksess med matkasser basert på lokale råvarer. Koronaen snudde opp ned på tilværelsen for kokkegruppen Flying Culinary Circus, der Arnesen er en av de fire kokkene. Her deler han sine erfaringer og synspunkter.
Dette intervjuet følges opp med en debatt med andre bransjeaktører og politikere som er opptatt av mat og matproduksjon i Norge.

 

ANNONSE