Kan geofencing gjøre drive-in pop?

Kravene til avstand og kontaktløshet har fått flere bransjer til å starte med levering av varer på parkeringsplass. Den amerikanske kafékjeden Panera Bread har tatt i bruk geofencing for raskere bilservering.

Geofencing, eller virtuell inngjerding, betyr at et avgrenset, geografisk område er virtuelt «inngjerdet» med programvare. Ofte er det mobiltelefonen som er kontaktpunktet som det «inngjerdete» området registrerer. Ulik teknologi kan brukes for å få dette til, blant annet telefonens GPS- og Wi-Fi-egenskaper. Det er det siste som løsningen som Panera Bread baserer seg på.

Slik fungerer det

Du legger inn bestillingen din på nett eller via app. Her velger du parkeringsplasslevering – eller «curbside» som leveringsmåte. Her legger du også inn informasjon om bilmerke, modell og farge. Når du da kjører inn på kaféens parkeringsplass, kommer du inn i Panera Breads Wi-Fi-dekningsområde. Kaféens datasystem får da automatisk beskjed om at bilen din – eller egentlig mobilen din – er på plass, og en medarbeider kommer ut med bestillingen din. Trygt og kontaktløst.
Panera Bread-kjeden bruker altså Wi-Fi som geofenceteknologi. Det er også mulig å tenke seg at man kobler skiltgjenkjenning til en slik «curbside»-løsning.

Hvorfor?

Egentlig bare for at du skal slippe å trykke på en knapp på mobilen når du har parkert utenfor serveringsstedet. På den positive siden sparer du kanskje et sekund eller to. Ulempen er selvsagt at du gir enda en tredjepart mulighet til å samle inn persondata som egentlig bare tilhører deg. Det betyr at du må stole på serveringsstedets dataleverandør, og skaffe deg kunnskap om hvor og hvordan dataene lagres.
Men om man får løst personvernproblematikken, vil man på sikt kunne se for seg at du ikke bare gir serveringsstedet automatisk beskjed om at du sitter sulten og klar på parkeringsplassen, men også at du får beskjed om når og på hvilken parkeringsplass du skal parkere. Det kan igjen bety enda mindre venting.
Uansett løsning; det å få levert maten på bildøra minner jo mye om gamle dagers drive-in-restauranter. Og det er jo kult nok i seg selv.

ANNONSE