Hvilke endringer har skjedd i restaurantbransjen det siste året?

Det er mange endringer som har skjedd i restaurantbransjen på grunn av Covid-19. Men gjorde egentlig pandemien at industrien gikk gjennom en evolusjon, eller gjorde viruset bare at en allerede påbegynt prosess ble fremskyndet?

Noen endringer, slik som for eksempel synlig rengjøring, kom nok som et direkte resultat av Covid-19. Andre endringer, slik som digitale løsninger, var derimot allerede godt i gang – men prosessen skjedde mye raskere på grunn av pandemien. Hvilke endringer har vi sett i bransjen siden første lockdown i mars?

Takeaway og matleveringer

Mange restauranter innså verdien av å tilby takeaway da de ikke lenger kunne ha gjester i restauranten. Flere spisesteder valgte da å samarbeide med matleveringsselskaper som Foodora og Just Eat. Dette sørget for at flere restauranter kunne holde åpent til tross for restriksjonene. Når restaurantene først har innført løsningen og ser hvor praktisk det er, kommer nok mange til å beholde muligheten for takeaway selv etter at pandemien er over.

Alkoholfrie alternativer

På grunn av skjenkestoppen, først regionalt og deretter nasjonalt, måtte mange restauranter og serveringssteder kaste seg rundt og lære seg å lage alkoholfrie alternativer. Enten dette var å finne riktig alkoholfri drikke til riktig matrett, å lage egne alkoholfrie varianter av «champagne» og «vin», eller å lage hvite cocktails, måtte restaurantene bli kreative mer eller mindre over natten.

Digitale løsninger

Digitale løsninger omfavner blant annet apper, betalingsløsninger og digitale menyer. I 2020 fikk vi et stort teknologisk hopp. Noe som vanligvis ville brukt årevis, skjedde på noen få måneder – rett og slett fordi det var nødvendig for restaurantene å tilpasse seg dersom de ønsket å overleve.

For øyeblikket er de digitale løsningene viktige for å redusere smitterisikoen, både ved at man unngår å ta på papirmenyer som kan være potensielle smittekilder, og ved at det er enklere for gjester og servitører å holde avstand til hverandre – både når man bestiller mat, og når man betaler. Den digitale trenden er forventet å fortsette i årene som kommer.

Rengjøring

Før skulle man helst ikke se vaskepersonalet og at rengjøringen foregikk – det skulle gjøres litt i det skjulte. Selv om gjester og kunder krevde at lokalet var rent, skulle man helst ikke se at det ble vasket. Under hotellopphold var det nærmest forventet at man skulle komme tilbake til et rent og ryddig hotellrom, uten å faktisk få med seg selve rengjøringen.

Nå er det imidlertid svært positivt at gjestene får se at restaurantene og serveringsstedene tar renhold og smittevern på alvor. Gjestene føler seg rett og slett tryggere og bedre ivaretatt når de ser at det rengjøres ofte i restauranten. Det har også blitt viktig å for restauranter å kommunisere at det rengjøres ofte.

Tryggere metoder for matservering

Det siste året har det blitt utviklet tryggere metoder for matservering. Både fingerretter, deleretter og buffeter forsvant raskt etter første lockdown, og har fortsatt ikke kommet tilbake – eventuelt bare med begrenset utvalg og ferdig innpakkede porsjoner. En annen endring er porsjonspakninger av tilbehør, slik som ketchup og krydder, heller enn store flasker og krydderbøsser man deler på.

Mer hjemmekontor

Det at flere jobber hjemmefra påvirker også restaurantbransjen, selv om det kanskje ikke er like åpenbart som en del av de andre endringene. Hjemmekontor gjør at færre spiser frokost på vei til jobb, og færre går ut og spiser lunsj. I tillegg er det ikke like mange som kjøper kaffe på restauranter og kaffebarer, fordi de ikke lenger er på farten. Selv etter pandemien er over, vil det nok bli mer hjemmekontor enn det var før pandemien.

Oppdaterte kriseplaner


For et år siden var det nok ikke mange som så for seg at vi kom til å befinne oss midt i en pandemi. Covid-19 gjorde derfor at mange restauranter og serveringssteder måtte oppdatere kriseplanen sin. Denne planen skal identifisere hvem som er hovedansvarlig, hvem kriseteamet er, og hva man skal gjøre dersom en krise oppstår. Mesteparten av kriseplanen kan – og bør – utformes før en faktisk krise oppstår. Nå har man absolutt sett verdien av å ha en ordentlig kriseplan på plass, og mange restauranter og serveringssteder kommer nok derfor til å prioritere å utvikle gode kriseplaner fremover.

ANNONSE