Forskningsprosjekt om emballasje

Regjeringen har fremmet et ønske om å øke omsetningen av økologisk mat i Norge. Nofima med Mads Erling Pedersen i spissen begynte derfor å forske på utviklingen av ny emballasje for økologiske epler. Forskningsprosjektet var et samarbeid mellom forskning, industri og lokalmatprodusenter.
Forskergruppen utviklet flere produktprototyper. Kravet for prototypene var at de var realistiske og skulle bestå av ulike materialer – hovedsakelig plast og papp. De undersøkte også ulike løsninger med panteordning, for eksempel et plastrør med epler som kunne pantes sammen med flasker.
Forbrukerne ønsker pappemballasje
Forskergruppen endte opp med tre ulike prototyper som gikk gjennom flere prosesser, blant annet en butikktest hvor det ble undersøkt hva som fungerer best i praksis – hvilke emballasjetyper som selger bra, og hvilke som ikke selger i det hele tatt. Til slutt gjennomførte Nofima en nettbasert forbrukertest, hvor forbrukere kunne komme med tilbakemeldinger på de ulike emballasjeløsningene.
Resultatene viste at papp var en soleklar vinner, mens dagens plastløsning uten tvil var den dårligste. Salget av økologiske epler og andre produkter vil derfor antageligvis øke og få bedre omdømme dersom produktene blir pakket inn i pappemballasje. Forbrukerne likte panteordningen i teorien, men ikke fullt så mye i praksis – rett og slett fordi de ønsket papp fremfor plast. Dette til tross for at pappemballasje sannsynligvis resulterer i mer matsvinn enn plastemballasje.