Årgang fra Askim hever alkofritt

+
- Årgang Askim-serien har vi laget med særlig tanke på serveringsbransjen, sier Astrid Lier Rømuld.

– God mat krever god drikke, uansett. Årgang-serien vår er en komplett drikkemeny til det gode måltid, helt uten alkohol!

– Årgang Askim-serien har vi laget med særlig tanke på serveringsbransjen, sier Astrid Lier Rømuld, daglig leder hos Askim Frukt- og Bærpresseri AS i Askim.
– Med både smaksrikdom, konsistens og utseende som harmonerer med det vi kjenner fra vinverdenen, vil du kunne sette riktig, alkoholfri drikke til alt fra salat til saftig biff.

I vinflasker

Årgang Askim består av fem helt ulike smaksvarianter, som alle har eple som bærende råvare. Summerred – som vant Det Norske Måltid i 2018 – er en lys og lett variant; god som følgesvenn til sjømat. Aroma er langt mer fyldig. Som navnet tilsier, er varianten basert på eplevarianten aroma – Norges kanskje mest populære eplesort. Vanligvis høstes aroma ganske sent på året. Eplene som brukes i Årgang Aroma høstes derimot langt tidligere, for å ta vare på mer av syrepreget i smaksbildet. Syreinnholdet gjør at denne varianten passer bra til lam, svin og kylling.

Varianten som ligner mest på rødvin – både med tanke på smakpallett, farge og fylde – heter Eple & Aronia. Her er eplesaften mikset med råsaft fra svartsurbær; kanskje bedre kjent som nettopp aronia. Svartsurbær – eller aronia – kommer opprinnelig fra Nord-Amerika, og skal inneholde særskilt mange antioksidanter. Eple & Aronia er derfor ekstra sunn, og drikkes med fordel til grillmat. Også god til ostefatet.

Den nyeste smaksvarianten i serien heter Eple & Ingefær. Her spiller ferskpresset ingefær en viktig rolle; derav navnet. Resultater er en frisk drikk med en særdeles distinkt smak. Bør bli en vinner som aperitiff.
– I tillegg har vi Gravenstein, men den er så populær at lageret er tømt. Vi brygger mer så snart vi får tak i epler, opplyser Astrid Lier Rømuld.

Den nye normalen

Alkoholfrie drikkealternativer brøyter seg stadig større plass i serveringsbransjen. Særlig den yngre garde velger alkoholfritt, og det er kanskje bare et spørsmål om tid før de alkoholfrie drikkene blir den nye normalen. Da sier det seg selv at bransjens drikkemenyer må speile gjestenes preferanser.
– Vi startet utviklingen av Årgang Askim i 2014, i samarbeid med blant annet Kulinarisk Akademi. Serien kom på markedet året etter. Tilbakemeldingene fra bransjen har vært veldig gode, og interessen øker hele tiden, fortsetter Rømuld. – Målet vårt var – og er – at Årgang Askim ikke kun skal være et alternativ til vin. Serien skal være et førstevalg, som står stødig på egne ben. Vi har hel bevisst utviklet de ulike smakskarakteristikkene slik at de passer til ulike typer mat.

Viktig med drikke til takeaway

En bransjetilværelse i pandemitid så tidlig takeaway som en ny og viktig kanal ut til gjestene. Potensialet er likevel fremdeles stort for større spenning på drikkefronten. Her kan høykvalitetsdrikker som Årgang-serien til Askim spille en viktig rolle.
– Vi tror at takeaway har kommet for å bli. Derfor er det viktig at flere bransjeaktører får øynene opp for det havet av godt alkoholfritt som finnes der ute. For vår del mener vi at en flaske Årgang Askim hører naturlig med når et godt takeaway-måltid skal nytes i hjemmet. I tillegg har vi flere drikkevarianter i 0.33-liters glassflasker, som gjør seg godt sammen med sushi, burger eller pizza. Fine å se på er de også. Her gjelder det å se mulighetene, avslutter Astrid Lier Rømuld.

ANNONSE