Virustid bringer familien til middagsbordet

+
Undersøkelsen viser bl.a. at flere barn deltok i matlagingen.

Med nedstenging og koronarestriksjoner fulgte mer matlaging, flere familiemiddager og mer bevisste innkjøp.

Virussituasjonen har gjort noe med oss, i hvert fall om vi skal tro undersøkelsen som forskningsgruppen for forbrukeratferd og innovasjon hos Nofima laget for kort tid tilbake. Gruppen gjennomførte en landsrepresentativ nettbasert spørreundersøkelse blant 1127 norske forbrukere i aldersgruppen 16+. Hensikten var å måle endringer i handle- og matvaner grunnet smittefare, sosial distansering og eventuell karantenetid knyttet til virusutbruddet.

Økt bevissthet

Undersøkelsen – som ble foretatt drøye seks uker etter nedstengingen for å avdekke mer permanente atferdsendringer –  synes å vise at familiene møtte viruset med å samle seg rundt kjøkkenbenk og middagsbord. Flere barn deltok i matlagingen, eventyrlysten var større overfor matoppskriftene, og måltidene ble nytt over lengre tid. Samtidig meldte flere at de også delte måltid med en dataskjerm. Her spekuleres det om sammenfall mellom hjemmekontor og lunsj.

Fokuset på matens opprinnelse og lokale tilknytning økte, og overveldende mange fler så det som viktig å støtte norsk landbruk, selvforsyning og generell norsk matproduksjon. Samtidig gikk matsvinnet ned, mens bevisstheten rundt smarte innkjøp gikk opp.  

Mer fisk, grønt og snop

Hele 20 prosent av de spurte oppga at de spiste mer frukt, grønt og fiber enn før. Her var økningen størst blant dem med lavere inntekt og utdanning. Fiskeinntaket økte også markant; her særlig blant barnløse husstander. Økte gjorde også forbruket av snacks og godteri …

ANNONSE