Vestfold Fugl / Den Stolte Hane satser sterkt på ytterligere vekst

Forbruket av hvitt kjøtt er økende. Det er mange gode grunner til det. Alt tyder på at nye forbruksmønstre vil gi en betydelig vekst i etterspørselen av ulike kyllingprodukter i årene fremover.

– Vi er godt rustet til å møte en økt etterspørsel, og vi har oppgradert og modernisert våre produksjonsfasiliteter. Vestfold Fugl har også forsterket sitt salgsapparat for å imøtekomme markedets behov på beste måte, sier direktør storhusholdning, Christine Sund.

– Vi har ambisiøse vekstmål, og planlegger å doble omsetningen i løpet av 2023. Med vårt nye og utvidede team, og et stadig større produktspekter tilpasset kundenes behov, ønsker vi å ta en tetposisjon innenfor hvitt kjøtt. Det trengs en spesialist som tar ansvar for å løfte kategorien. Kylling er et klimasmart valg – noe som betyr stadig mer for et økende antall kunder. Og det viktigste, kyllingkjøtt er en velsmakende råvare som gir en uendelighet av variasjonsmuligheter.

Teknologi og smak

– Våre BRC-sertifiserte produksjonsanlegg på Jæren og Stokke er ledende på kvalitet og teknologi i Norden. Det gir oss fantastiske muligheter til å produsere en stor bredde produkter av beste kvalitet, sier kjededirektør Niels Otto Hansen.

– Vi er en del av Scandi Standard, Nordens ledende kyllingprodusent. Det gir tilgang på kompetanse som bidrar til utviklingen av nye og spennende menyalternativer. Vi har bl.a. utviklet flere varmebearbeidede, spiseklare produkter. Et av dem er våre flammegrillede kyllingspyd som passer på buffeter eller til supper. Du får også ferdige flammegrillede kyllingbryst, for å nevne noe. Dette er utrolig saftige og fine produkter vi får særdeles gode tilbakemeldinger på. Smarte teknologiske løsninger bidrar til å bevare saftigheten i kjøttet, noe som selvfølgelig er viktig for smaksopplevelsen.

Tidsbesparende

– Jeg opplever også at det er viktig å kommunisere hvor mye tid man sparer på kjøkkenet gjennom å benytte seg av halvfabrikata av god kvalitet, sier Robert Skaugen som er nasjonal kjedesalgssjef i Vestfoldfugl.

– På et minimum av tid kan du tilby en rekke menyalternativer som er tidkrevende å tilberede fra bunnen av. Du er sikret den samme høye kvaliteten fra gang til gang. Det frigjør tid som kan brukes til andre oppgaver på kjøkkenet, fremhever Robert.

Den gode smaken

– Vi er stolte av våre produkter, og vi er grunnleggende opptatt av at det vi produserer skal smake godt, sier Christine.

– God kvalitet er en forutsetning for å lykkes. Det betyr at vi er opptatt av å tilby smakfulle produkter som serveringsmarkedet kan nyttiggjøre seg og som kan bidra til spennende menyer, tillegger Niles Otto Hansen.


– For å ta posisjonen som «kategorikapteinen» innenfor dette segmentet, vektlegger vi kvalitet, sortiment og innovasjon. I tillegg til å fremsnakke kylling som et godt, velsmakende og bærekraftig alternativ, legger vi også stor vekt på dyrevelferden. Alle våre 85 gårder på Jæren er såkalte AKTIVE GÅRDER, dette betyr at det er satt inn miljøberikelser for å stimulere kyllingenes naturlige adferd.

Viktig med innovasjon

– Kylling er en utrolig spennende råvare å jobbe med, sier Robert og serverer den første av mange kyllingretter som blir presentert den dagen vi er på besøk.

– Det er enkelt og raskt å sette sitt eget preg på en kyllingrett. Akkurat det er jo noe av utgangspunktet for produktutviklingen hos Vestfold Fugl / Den Stolte Hane. Vi skal hele tiden komme med gode og spennende produkter som gir ulike konsepter i storhusholdningsmarkedet muligheten til å skape selgende menyer. Innovasjon er derfor en viktig del av jobben. Målet er at vi skal inspirere til å sette enda mer av den sunne klimasmarte kyllingen på menyen.

Miljøengasjement

– Vi har et sterkt miljøengasjement i Den Stolte Hane, noe et økende antall forbrukere også har. Det betyr at oppmerksomheten rundt CO2-avtrykk i forbindelse med matproduksjon vektlegges sterkere. Da betyr det noe at beregnet karbonutslipp pr. produserte kilo kyllingkjøtt er

2,2 kilo, mens tilsvarende tall for storfe er 31,3.
Jeg ønsker på ingen måte å «snakke ned» storfekjøtt som råvare, men konstaterer at det er en økende bevissthet rundt dette, fremhever Christine Sund.

Store muligheter

– Vestfold Fugl er en spennende leverandør å jobbe med. Det finnes mye kompetanse i selskapet, og de fortjener anerkjennelse for sin evne til innovasjon, sier kategorisjef Jonas W. Andersen i NorgesGruppen.

– Alt tyder på at forbruket av hvitt kjøtt vil få en betydelig økning de nærmeste årene. Potensialet for vekst er formidabelt! Da betyr det mye at vi har produsenter som evner å produsere både bredde og kvalitet i forhold til de behov storhusholdningsmarkedet har. Vestfoldfugl er godt rustet i så måte, fremhever Jonas.

 

 

ANNONSE