Payrest vil digitalisere serveringsbransjen

Norge og Norden ligger i front når det gjelder nett- og mobilbaserte tjenester. Nå står serveringsbransjen for tur. Firmaet Payrest mener å ha funnet løsninger som både effektiviserer og forbedrer restaurantopplevelsen.

Payrest, gjennom appen vår, tilbyr en annerledes og bedre måte å drifte serveringsstedet ditt på, sier daglig leder Yngvar Andreassen fra Payrest til SMAKmagasinet.

– Inntjeningen i bransjen har lenge vært for lav. Det vil Payrest gjøre noe med, gjennom å tenke service og gjesteinvolvering på nye måter, konstaterer Andreassen.

Gjør-det-selv?

Ideen bak Payrest bygger på måten vi interagerer med telefonene våre. Som serveringssted legger du menyen  du tilbyr – med anbefalinger og det hele – inn i appen fra Payrest. Som gjest kan du så «skreddersy» menyen etter eget ønske – ved å ta bort det som du ikke liker eller tåler. Så kan du foreta bestillingen, rett fra appen. Du betaler der og da. Og vipps – så står bestillingen på bordet.

– Nå avhenger jo serveringshurtighet av blant annet «trykket» på kjøkkenet, men når gjestene selv foretar bestilling og betaling, vil det frigjøre tid for betjeningen, som igjen vil føre til økt service og mersalg, mener Yngvar Andreassen.

– Vipps, Nets og Elavon er for øvrig viktige samarbeidspartnere for oss, for å sikre trygg og effektiv betaling.

Fremmedgjøring?

Men; vil ikke denne teknologien føre til mer stress, og ta bort noe av kosen med å spise ute?

– Snarere tvert imot, hevder Andreassen bestemt.

– Tenk deg at du skal spise et bedre måltid før teaterforestillingen, som du og din kjære har gledet dere til i lengre tid. Det er mye å gjøre i restauranten, og du sliter med å få tak i en servitør for å få betalt. Stresset øker, og kanskje dere til og med ender opp med å komme for sent til forestillingen. Med Payrest-appen har du allerede betalt før maten kommer på bordet, og dere rekker forestillingen med god margin.

Virker det i praksis?

Erfaringer viser at denne digitale tilnærmingen kan ha noe for seg. Det meldes om fornøyde gjester og ansatte. Serveringssteder har opplevd både økt mersalg og flere gjester pr. time. I fjor prøvde nemlig Lekter'n på Aker Brygge et lignende system. Resultat? Både mersalg og kundetilfredshet økte markant.