Fargerike nytelser med italiensk vri

+
Du tar en kapsel, legger den i dispenseren og trykker på den grønne knappen.

– 100 gram italiensk is på ti sekunder. Kan det bli bedre? Spør Bjørn Vidar Holtung retorisk. Nykommeren One Shot møter sommeren med iskrem, frozen yoghurt og sorbet, og satser på varm sommer og fortsatt salgsvekst.

One Shot handler om kapsler med iskrem, frozen yoghurt og sorbet fra Il Primo, en fryser, og en enkel dispenser. Du tar en kapsel, legger den i dispenseren, og trykker på den grønne knappen. De kjølige produktene, som alle er laget etter italienske oppskrifter, anrettes så i kjeks eller beger.

Konseptets genialitet

– Her ligger det geniale. Enkel funksjon gir enkel rengjøring, som gir god hygiene og et fornøyd mattilsyn. Nedetiden er for null å regne, så med One Shot-dispenseren kan du servere velsmakende og svalende produkter døgnet rundt, året rundt, smiler storkundeansvarlig Bjørn Vidar Holtung.

– Og siden dispenseren er så liten og transportabel, kan du lage et utsalg hvor som helst.

Myk konsistens og mange smaker

Iskremen fra Il Primo minner litt om softis, men har noe tykkere konsistens. Fryseren som følger konseptet holder nemlig en fast temperatur på mellom 14 og 16 grader. Dette er litt kaldere enn temperaturen på softis. Den kanskje største forskjellen fra softis er likevel at du kan velge mellom mange ulike smaksvarianter. Her finner du ikke bare vanilje, men også vanilje med brownie, jordbær, sjokolade og cappuccino.

Il Primos frozen yoghurt kommer i tre smaker – nærmere bestemt mango og pasjonsfrukt, skogsbær samt en naturell utgave.

Den laktosefrie sorbeen kommer som solbær og sitron.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Full kalkylekontroll

– Siden Il Primo-produktene kommer ferdig levert i kapsler, betyr det at hver eneste porsjon med iskrem, frozen yoghurt eller sorbet blir 100 gram stor. Det betyr at du slipper svinn, samtidig som du får full kalkylekontroll, forklarer Holtung engasjert.

Nytt og spennende

Her til lands ble One Shot-konseptet lansert rett før Smakmessen i fjor, og har nylig kommet inn i sortimentet til ASKO Servering. Strategien er å bygge merkevaren sten for sten.

– ASKO gir oss markedstilgang på et helt annet nivå. Vi klager ikke på den veksten vi har hatt, men nå ser vi klart større muligheter.

Kategorivekst

Så; blir det full krig mot softis-produsentene nå da, undrer SMAKmagasinets utsending.

– Vi tror heller på kategorivekst! Det som er så fint med One Shot, er at kostnadene er lave, både i innkjøp og drift. Det betyr at du fint kan tilby både softis og One Shot, avslutter Bjørn Vidar Holtung.

ANNONSE