Nå skal også gjesten bli med på matsvinn-dugnaden

+
Inspirasjon og små vennlige oppfordringer skal bidra til å heve kunnskapen og redusere gjestenes tallerkensvinn, som representerer ca. en tredel av matsvinnet på spisestedene.

Det historiske samarbeidsprosjektet om å redusere matsvinnet med 20 prosent i norsk serveringsbransje tar nye grep. Over 1600 serveringssteder har tilsluttet seg prosjektet, og er i gang med å kartlegge eget matsvinn og utarbeide tiltak for å redusere det. Nå inviteres gjesten med.

"En tredel av maten som produseres kastes. Matsvinn er et stort globalt problem vi mennesker kan løse sammen. Vi må slutte å kjøpe, lage eller forsyne oss med mer mat enn vi klarer å spise. Vårt mål er å redusere matsvinnet med 20 prosent innen 2020". 

Dette er hovedbudskapet i den nasjonale kampanjen som sparkes i gang på mange av landets hoteller, kantiner og restauranter 5. juni, som også markerer Verdens miljødag.

Kampanje over hele landet

Nå rulles kampanjen mot gjestene ut over hele landet. Inspirasjon og små vennlige oppfordringer skal bidra til å heve kunnskapen og redusere gjestenes tallerkensvinn, som representerer ca. en tredel av matsvinnet på spisestedene.

– Verdens miljødag er en fin dag å kickstarte en kampanje som inviterer gjestene med på matsvinndugnaden. Skal vi løse matsvinnfloken er det helt avgjørende med et storstilt samarbeid der flest mulig virksomheter drar lasset sammen, med både ledelsen, de ansatte og gjestene om bord, sier Anne-Grete Haugen i Matvett AS. 

Kampanjen skal synliggjøres i form av korte filmer i sosiale medier, plakater og skilt på bordene, samt Goodiebags til gjestenes rester. Menyer med lavt fotavtrykk og innkjøp av annensorterte frukter og grønnsaker er andre tiltak som skal skape bevissthet rundt bærekraft.

Hjelper gjesten til bærekraftig adferd

Undersøkelser viser at vi ønsker å ta miljøansvar, men at vi ikke alltid vet hvordan. Ingen synes det er hyggelig å forlate en tallerken med mye rester, og denne kampanjen skal bidra til å legge til rette for gode matopplevelser, der mindre mat går til spille. I stedet for å fokusere på hvor mye mat som kastes, skal gjestene oppmuntres til å ta bærekraftige valg. Eksempler på det vil være å bestille en mindre porsjon hvis vi ikke er så sultne, velge tilbehør som passer for oss og uoppfordret få tilbud om å få med restene hjem i en Goodiebag med ulike påskrifter, deriblant: "God mat hører hjemme i magen, morgendagens lunsj".

Stor oppslutning i serveringsbransjen

Over 1600 spisesteder er nå med i KuttMatsvinn2020, og disse jobber systematisk med å kutte sitt matsvinn. Prosjektet har så langt rekruttert over halvparten av hotell- og kantinesektoren i Norge, i tillegg til mange restaurantkjeder, og representerer mer enn 25 000 ansatte. 

I mars ble det arrangert en felles samling for faglig oppdatering, erfaringsutveksling og inspirasjon til videre arbeid.

ANNONSE