Facebook Pixel analytics tool

Sett kakao på påskemenyen!

Påsken står for døren og en kopp varm sjokolade hører påskekosen til. Kakao er ikke bare godt, det gir samtidig påfyll av viktige næringsstoffer som kalsium og jod.

– Kakao er en innertier i påsken. For det første er det en varmende drikk som faller i smak hos både store og små. Lager du kakao fra bunnen av med melk, lite sukker og mørk sjokolade kan du lage en sunn kosedrikk som i tillegg gir påfyll av viktige næringsstoffer, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Kakao for både store og små damer

Kakao laget på melk er sunt fordi det er en viktig kilde til blant annet kalsium og jod, næringsstoffer det ellers kan være vanskelig å få i seg nok av.
Drikken er ekstra nyttig for unge jenter og kvinner. Forskning viser at særlig unge jenter står i fare for å få i seg for lite kalsium. I tillegg får deler av befolkningen i seg urovekkende lite jod, og gravide og ammende er spesielt utsatt. Melk og meieriprodukter er den største kilden til jod i det norske kostholdet. Med tre porsjoner melk og meieriprodukter om dagen kan du bidra til å sikre inntaket av både kalsium og jod. Jenter og kvinner kan derfor gjerne drikke en kopp kakao med god samvittighet i påsken, som 1 av 3 om dagen.

Lag kakao fra bunnen av

– Det er smart å lage kakao fra bunnen av fremfor å bruke ferdigpulver som blandes med vann, for ellers mister man alle næringsstoffene og fylden fra melken. I tillegg er det lett å regulere sukkermengden selv. Det beste er å lage den med mager melk, lite sukker og mørk sjokolade eller kakaopulver, tipser ernæringsrådgiveren.
Kakao og varm sjokolade kan også kombineres med spennende ingredienser.
– Kakao egner seg veldig godt med litt ekstra smak. Varier smaken ved å tilsette for eksempel litt chili, kanel eller ingefær, og du har en smakfull drikk å servere gjester i påsken. Klikk deg inn på Melk.no. om du ønsker flere spennende kakao-oppskrifter avslutter Terese.

ANNONSE