Norsk mat skal gi tyskere smaken på Norge
![](/globalassets/artikkelbilder/54cfaba0-9af9-4588-a10f-e17fb0004009.jpg?width=1920&height=1280&mode=pad&scale=both&quality=100)
Tyskere er nysgjerrige på norsk mat. En undersøkelse fra Innovasjon Norge viser at 65 prosent av tyskere mener det er gode matopplevelser og lokale spesialiteter å finne på ferien i Norge. Nå skal matprodusenter fra Fjell Norge, Fjord Norge og Trøndelag pirre tyske smaksløker ytterligere med lokale spesialiteter under en av verdens største mat og landbruksmesser, Internationale Grüne Woche (IGW) i Berlin.
Messen åpnes i dag av landbruks- og matminister Jon Georg Dale og divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Inger Solberg.
Stadig flere tyskere velger Norge som ferieland. I 2017 økte antall tyske gjestedøgn til Norge med to prosent sammenlignet med året før. Under Grüne Woche skal norsk lokalmat gi tyskere flere gode grunner til å besøke Norge.
– Norske råvarer er i verdensklassen, vi ønsker at norsk mat skal gi tyskere nok en grunn til å besøke Norge, sier Inger Solberg, leder for bærekraftdivisjonen i Innovasjon Norge.
Den norske restauranten – en av de beste
Den norske standen vil også i år inkludere den populære «Norske restauranten», kjent som en av de beste på IGW. Restauranten vil tilby en «a la carte»-meny basert på norske råvarer og en tre-retters meny med smaker fra hele Norge. Restauranten har også en egen vaffelbar, hvor tyskere kan smake tradisjonelle vafler med blant annet brunost fra Brubekken Gård og røkelaks fra Rørvik.
På den norske standen vil det også være mulig å kjøpe smaksprøver fra årets lokale utstillere. Smakene vil variere fra: Røkt sik med ørretrogn og krydderrømme, lammeburger i krydderbrød med syltet rødløk, grillet vestlandsk Fjordfe fra Fjordfegarden med brønnkarsemajones, syltet løk og knekkebrød, tarespeket Sterling Kveite med algemajones, reinsdyrkjøtt og fenalår.
Rekordmange lokale bryggerier
En egen norsk bar med rekordmange norske øl, sider og brennevinsprodusenter stiller med smaksprøver. Her kan øltørste tyskere smake øl fra 16 norske ølprodusenter og fem siderprodusenter. Det er også en rekordoppslutning av norske brennerier i den norske baren i år hvor messedeltakere har mulighet til å smake på over 60 ulike norske akevitter.
– Vi opplever en økende interesse for norsk mat, stadig flere utenlandske turister oppgir mat som en av faktorene over hva som kjennetegner en ferie i Norge. Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal profilere Norge som en mat- og reiselivsdestinasjon ved å styrke regional matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling. I år vil det være med rundt 60 stolte utstillere fra tre regioner i Norge som skal gi flere tyskere smaken på Norge, avslutter Inger Solberg, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge.