«Nærmare himalaga kjeme du mest ikkje»

Med kompromissløs kvalitet som ledestjerne markerer Hervik seg i storhusholdningsterrenget. Konservesfabrikken nord i Rogaland er liten i størrelse og stor i omdømme.

– Til serveringsnæringen satser vi på juice i mange former og to fasonger, sier Tor Romseland, daglig leder i familiebedriften Rogaland Konservefabrikk AS, bedre kjent under merkevarenavnet Hervik.

Det Tor Romseland sikter til er juice i småflasker «for folk i farten», og «vinflaskevarianter» med eplejuice, eple- og solbærjuice og eple- og rabarbrajuice med jordbær.

– Disse variantene er utviklet som alkoholfrie alternativer til vin. Den rene eplejuicen er fin til lettere, fettfattige retter av kjøtt og fisk, samt kylling og salater. Eple- og solbærvarianten har derimot en ganske kraftig smak, og passer best til «tunge» retter. Eple- og rabarbrajuicen med jordbær ligger litt midt imellom, og møter flere matretter på en god måte.

De sistnevnte smaksvariantene tappes også på småflasker, et sortiment der man i tillegg finner appelsinjuice samt kombinasjonsdrikkene superjuice og multijuice.

Varmfylling

Hemmeligheten bak Hervik-smaken ligger kanskje i produksjonsmetoden. Produksjonsanlegget er kompakt og baseres på varmfylling. Det betyr at juicen får en mild pasteurisering gjennom at den skånsomt men hurtig varmes opp til omkring 80 grader. Juicen fylles så på flasker i varm tilstand. Denne prosessen fjerner bakterier fra både juice og emballasje. Etter at juicen er hermetisert i flaskene, kjøles det hele raskt ned igjen. Slik får man i tillegg god holdbarhet.

– Metoden vi bruker gjør at vi bevarer alle naturlige mineraler og vitaminer. Du kan si at du får ren natur på flaske, humrer Romseland.

Lett å selge

– Det er alltid morsomt å se på ansiktsuttrykkene til mennesker som smaker Hervik-juice for første gang. De fleste blir så tydelig overrasket over smaksrikdommen i produktet, sier key account-ansvarlig og agent Arne Bengtsson.

– Den gode kvaliteten gjør produktet lett å selge!

Bedrift mot alle odds

Rogaland Konservefabrikk ligger vakkert til på Hervikneset, en halvtimes kjøretur fra kommunesenteret Tysvær. I selve Hervik bor det bare rundt 250 mennesker, og man skulle kanskje tro at det fantes bedre steder å anlegge en produksjonsbedrift.  

– Å nei da. Plasseringen er helt naturlig, forklarer Tor Romseland. – Da bestefar og brødrene hans grunnla fabrikken i 1939, var det hyppig skipstrafikk i fjorden. Slik sett lå Hervik midt mellom råvaretilgangen fra Ryfylke og Hardanger, og transportårene ut i landet.

Bestefar Romseland het Trygve, og sammen med brødrene Tollef Kristoffer og Ludolf drev han på den tiden utstrakt handel med frukt og bær, ved hjelp av båter som de selv eide. Da de høsten 1939 ikke fikk solgt alt de hadde kjøpt inn, ble løsningen å starte produksjon av saft og syltetøy. Dette ble starten på et lite familie- og industrieventyr, og da Tor tok over roret i 1998, var det som tredje generasjon Romseland. Den NHH-utdannede siviløkonomen har styrt skuta stødig siden den gang: I 2004 ble juice fra pressede frukter og bær lansert, og i 2009 ble Hervik tildelt det høythengende «merke for god design» etter merkevarebyggende samarbeid med Scandinavian Design Group. Rogaland Konservesfabrikk, som i sin tid vokste seg kjent gjennom postordresalg av saft og syltetøy, trives fremdeles som en liten aktør fra vesle Hervik, og ser frem til et stadig tettere samarbeid med serveringsnæringen.

ANNONSE