Figgjo – av proffer for proffer

Produsenten Figgjo utenfor Stavanger er den eneste gjenlevende porselensfabrikken i Norden. Med sine estetisk-funksjonelle designløsninger og bunnsolide kvalitet har de skaffet seg favorittstempelet blant profesjonelle i inn- og utland.

Der konkurrentene har flyttet produksjonen til lavkostland, har Figgjo holdt stand, og produserer fremdeles sin høykvalitets vitroporselen i fabrikklokalene på Figgjo i Sandnes.

– Vi rendyrker en oppskrift som har vist seg å fungere, sier Simmer Vikeså, administrerende direktør i vestlandsbedriften. Og oppskriften han snakker om, er banebrytende design og funksjonalitet.

– Det er ikke noe tvil om at det er designet som bærer produksjonen, skyter seniordesigner Eli Oftedal Sømme inn. «Merket for god design» har funnet veien til Figgjo hele 13 ganger i løpet av de siste 16 årene, takket være interne og eksterne designkrefter. «Hederspris for god design» har det også blitt, i tillegg til den internasjonalt prestisjetunge «Reddot Design Award».

Kokkenes favoritt

Som samarbeidspartner og sponsor av Norges Kokkemesteres Landsforening (NKL) og de nordiske kokkelandslagene er Figgjo en tydelig aktør i storhusholdningsbransjen.

– Samarbeidet med kokkene gjør at vi kan skreddersy løsninger for det profesjonelle markedet. Dessuten gir kokkene oss mye god reklame, smiler Area Sales Manager Marthon Tjessem.

– Sammen med kokkelandslagene har vi utviklet helt egne produkter, spesielt for konkurransebruk. Dette blir også lagt merke til, langt utover Nordens grenser. Nå opplever vi å få henvendelser fra kokkelandslag lenger sør i Europa, som vil bruke samme porselen som «mesterkokkene i Nord».

Baristaporselen

Det er ikke bare kokkene som får være med på produktutviklingen i Sandnes. Sammen med den kjente baristaen Tim Wendelboe lanserte Figgjo høsten 2015 serien Figgjo Oslo, som er en porselensserie særskilt utviklet for å møte en stadig mer populær kaffetrend. Serien består av en stilren kaffekanne og tre kaffekopper med hver sin unike form, hver kopp laget for å forsterke ulike sider ved kaffeopplevelsen.

Håndarbeid

Alle de 90 årsverkene på Figgjo-fabrikken spiller hver sin viktige rolle frem mot sluttproduktet. Der andre kanskje ville satset på automatisering for å maksimere overskuddet, har Figgjo gått motsatt vei, og satser stadig sterkere på godt, gammeldags håndarbeid. Hanken festes manuelt til hver kopp før brenning, og den kjente dekoren i Figgjo Skygge spraymales på for hver enkelt asjett.

– Vi opplever økende etterspørsel etter håndmalt porselen, der hvert enkelt produkt bokstavelig talt er unikt, forteller Eli Oftedal Sømme.

Internasjonal leverandør

I Norge er Figgjo, i tillegg å være en favoritt blant kokkene, også leverandør til Forsvaret og andre offentlige etater og institusjoner. Utenfor Norge representerer Figgjo landet vårt gjennom porselen som ambassadene våre bruker verden rundt. I tillegg sørger et internasjonalt forhandlernett for tilstedeværelse i 35 land. De asiatiske landene er voksende markeder, og det amerikanske markedet sees på som særdeles interessant.

– Fra et utenlandsk ståsted blir vi oppfattet som eksklusive og eksotiske, og det lever vi godt med, avslutter en fornøyd Marthon Tjessem.

ANNONSE