Cinque Terre – når turisttrafikken blir for stor

- Kaos! Fullstendig kaos, sier skipper og turistvert Angelo når vi spør hvordan det er i Monterosso på sommerstid. Han har tatt oss med på en båttur fra Levanto og opp til den nordligste av Cinque Terre-byene, Riomaggiore. Angelo er opprinnelig fra Monterosso og har fortsatt et hus der, men bor nå i den litt større nabobyen Levanto som for mange er inngangsporten til en av Italias mest populære turist-destinasjoner; Cinque Terre.

Angelo og hans kone Paula lever som de fleste i Levanto av turistene som strømmer til stedet. De driver et bed & breakfast- sted i det øvre prissjiktet – Villa Vallentina - hovedsakelig rettet mot det amerikanske markedet. Paula er da opprinnelig også amerikaner, men flyttet til Italia for 20 år siden. 

Tidsreise

Hva er det så som fascinerer med små, trange fiskerlandsbyene som nærmest klamrer seg til de bratte fjellsidene i denne karrige delen av Italia? Svaret på det er nok kanskje at disse landsbyene på mange måter ser ut som de gjorde i middelalderen. Det er ingen biltrafikk her, og byene er pittoreske og maleriske. Du kan heller ikke kjøre bil til byene. Du kan ta båt, tog eller gå. Det å gå fra by til by i Cinque Terre har blitt enormt populært, og årlig besøkes byene av rundt 2,5 millioner turister. Antall fastboende er noen hundre i hver by. Det blir med andre ord en voldsom belastning både på infrastruktur og miljø. 

Egen app

Cinque Terre har status som nasjonalpark, og er også et Unesco-vernet område. Det er derfor allerede en del restriksjoner på ferdselen i området, og skal du gå fottur i området, må du også betale en egen skatt. Dette har på ingen måte begrenset turist-tilstrømningen, og nå må nye tiltak settes i verk for å begrense antallet turister. Det er helt nødvendig av flere årsaker. Den store belastningen på de smale stiene som biter seg fast i de steile klippeveggene, er så stor at flere rett og slett bryter sammen og må stenges. Da blir belastningen på de stiene som er åpne større, og det hele blir en ond sirkel hvor man ikke klarer å vedlikeholde infrastrukturen raskt nok.

Italienske turistmyndigheter har nå bestemt at dette må det gjøres noe med. Neste år er målet å redusere trafikken med 1 million besøkende! Det skal bl.a. gjøres ved å begrense tilgangen på billetter. I dag kjøper du dette på stedet. Neste år må dette bestilles via nettet, og skal settes et tak på 1,5 millioner besøkende. Når dette er nådd, blir det rett og slett ikke mulig å besøke dette spennende kulturlandskapet – før i 2018.

I tillegg arbeides det med å utvikle en app som viser antallet turister i de respektive byene. Da blir det enklere å unngå de største køene.

– Vi kan i alle fall håpe det, sier Angelo som ser frem til slutten av oktober. Da slutter sesongen, turistene forsvinner, uteserveringene pakkes ned og roen senker seg – frem til mars. Da starter en ny sesong – men den blir forhåpentligvis litt roligere?

ANNONSE