Toddum Gårdsysteri: Italiensk ost på norsk melk



På Toddum gård utenfor Namsos har Silje Kvaale By og familien gjort et modig grep. Fra å drive et tradisjonelt melkebruk med dårlig lønnsomhet, har de på få år bygget et toppmoderne ysteri – og skapt en ny merkevare for ferskost i Norge. PS: Du finner selvsagt Toddum-produkter hos ASKO Servering!
– Vi måtte finne en vei videre for gården, som har vært i drift siden 1758. Jeg hadde ikke lyst til å bli generasjonen som måtte gi opp, sier Silje Kvaale By.
SMAKmagasinet er på tur igjen. Denne gang til trønderrockebyen Namsos. Tre minutters kjøring fra sentrum på fylkesvei 769 finner du Toddum gård og ysteri.
Fra melkekrise til mozzarella
I 2020 overtok Silje og ektemannen gårdsdriften på Toddum. Da ble det raskt klart at ren melkeproduksjon ikke lenger var bærekraftig. Inspirert av både Italia-reiser og et ostesymposium i Oslo, startet de arbeidet med å bygge eget ysteri. På rekordtid gikk prosjektet fra idé til ferdig bygg – med støtte fra rådgivere fra Nederland og Italia.
Siden januar 2024 har Toddum Gårdsysteri levert fersk mozzarella, burrata, stracciatella og små mozzarella-kuler til både privatmarked og serveringsbransje.
– Vi ville heller satse på noen få produkter og bli virkelig gode på dem, enn å spre oss for bredt. Fersk mozzarella er et krevende håndverk, men når vi får det til, så er det verdt alt arbeidet, mener Silje.
– Men hvorfor italiensk?
– Det har vel å gjøre med at vi begge liker Italia, italiensk mat og italienske smaker. Samtidig har vi råvarer i Norge som få andre land kan matche. Bare det norske vannet er en solskinnshistorie i seg selv – og i osteproduksjon bruker vi mye vann.
– Så da tenkte vi at italienske oster basert norske råvarer – som melk fra egne kyr – bare måtte bli bra. Og det har det blitt!
Stracciatella – Årets meieriprodukt
Allerede første året ble ysteriet lagt merke til: Stracciatellaen ble kåret til «Årets meieriprodukt» under Trøndersk Matfestival 2024.
– Mange kokker har ønsket å kjøpe fyllet i burrataen som en egen ost. Stracciatella gir dem større fleksibilitet, og responsen har vært overveldende. Det er også det produktet vi i dag tjener mest på, forteller Silje.
Familiekrefter og merkevarebygging
Ysteriet er organisert som et familieprosjekt: Silje og ektemannen eier 45 prosent, Rune Fortunato – som eier den italienske restauranten Tinos i Namsos sentrum – eier 45%, mens søsteren med familie har 10 prosent. Hele storfamilien bidrar i driften – fra foreldre som pakker ost til tanter og søskenbarn som trår til på festivaler.
Merkevaren er utviklet sammen med byrået Spiritgruppen, som har gitt Toddum Gårdsysteri en tydelig profil. Logoen med TG-symbol og farger inspirert av trønderbunaden har gjort det enklere å kommunisere med både forbrukere og profesjonelle kunder.
– Å ha en tydelig grafisk identitet er utrolig viktig. Det at emballasjen vår fra dag én har hatt et utseende som har matchet kvaliteten på innholdet har helt klart bidratt til veksten vår, forklarer Silje, som samtidig innrømmer at bumerket – TG-symbolet – er inspirert av Yellowstone-logoen fra den velkjente amerikanske strømme-serien med samme navn.
Premium ost til profesjonelle kjøkken
Toddum leverer nå til både små og store kunder – alt fra lokale pizzeriaer til større restauranthus. Én kunde alene bestiller ett tonn ternet mozzarella i måneden.
– For oss er det viktig å levere ost med egenskaper kokkene merker forskjell på. Vår mozzarella er fri for konserveringsmidler og antiklumpemiddel. Det gir en annen smelteevne og en annen tekstur, sier Silje.
En gård med historie – og fremtid
Toddum Gård har vært i Kvaale-familien siden 1905, og Siljes generasjon er den femte som driver den. I dag står de midt i en overgang fra melkeproduksjon for Tine til selv å bruke 80 prosent av egen melk i ysteriet – et mål de håper å nå innen 2027.
Samtidig planlegger familien å bygge selskapslokaler på ysteriet, med plass til 100 gjester.
– Vi skal tjene penger, men vi skal også ha det artig. Det er hele poenget, avslutter Silje Kvaale By.
Utforsk produktene fra Toddum Ysteri på askoservering.no!