Rekord for ASKO Serveringsmesse på Oslo Kongressenter

Torsdag 25. september var det på ny duket for ASKO Serveringsmesse i regi av ASKO ØST. Oslo Kongressenter ble fylt med alt fra leverandører og produsenter til kjøkkensjefer og innkjøpsansvarlige. Her fikk man møte andre bransjefolk, dele inspirasjon, og ikke minst oppleve nyheter som kan forme menyene og driften fremover.

SMAKmagasinet møtte en strålende fornøyd Stig Sørensen fra ASKO ØST.
– Messen er vår viktigste møteplass for å vise frem nyheter, dele smaker og bygge relasjoner, sa han. – Vi har 125 leverandører på plass innen alt fra mat og drikke til non-food. Før dørene åpnet var det 1200 påmeldte, og det endelige besøkstallet endte på 1700. Det er ikke bare utrolig kult, men også ny rekord! 

Faglig påfyll med bobler og mocktails

I løpet av messen ble det avholdt flere kurs. Først ut var et fullsatt boblekurs med Leora Levi, en av Norges mest profilerte sommelierer og mest engasjerte vinformidlere.
– Vi skal smake oss gjennom prosecco, crémant, sjampanje og engelsk musserende, kunne hun fortelle. – Musserende vin har fått en helt ny plass i nordmenns vinvaner. Tidligere var bobler forbeholdt spesielle anledninger som 17. mai og nyttårsaften, mens det nå er helt vanlig å ta seg et glass musserende i løpet av uka. Bobler er ikke lenger forbeholdt høytidene. De har blitt allemannseie, og det trenger ikke være kostbart.

I regi av KIT-akademiet ble det avholdt et mocktailkurs med James Safari, som har lang fartstid i bransjen. Også her var det stinn brakke. Han snakket om NoLo-trenden i Norge og verden, og viste hvilke muligheter som finnes med alkoholfrie drikkealternativer og hvordan man som serveringssted kan imøtekomme denne trenden.
– Dette er et nytt, voksende kundesegment, som gir god fortjeneste og mersalg, sa han under kurset. – I restauranter og barer har det vært 50 prosent økning i salg av NoLo-produkter fra 2020 til 2024. Serveringssteder som ikke følger med på dette, har rett og slett misforstått markedet.

Fullt hus og god stemning i alle ledd

Blant leverandørene fant vi Hansa Borg & Solera, hvor P4-kokken Christer Berens briljerte med alkoholfri gin & tonic.
– En utrolig bra messe, sier han til SMAKmagasinet. – Vi var med i fjor også, men i år er det enda mer spisset. Det er også tilbakemeldingen jeg har hørt fra andre. Jeg liker også oppsettet denne gangen. Tidligere har det vært en egen alkoholavdeling, og det har blitt litt atskilt, men her er alle leverandørene samlet. Det gir en helhetlig og inkluderende messefølelse.

På standen til Rørosmeieriet presenterte Henriette Jelsnes og Lars-Eric Granqvist en nyhet: Syrna med smak av bringebær og rips.
– Det har vært en veldig fin kundemiks på denne messen, sier de når SMAKmagasinet spør om hvordan dagen har vært. – Det har vært en god balanse mellom store og små kunder, og vi har møtt både eksisterende og nye kunder. Det er også veldig bra med dagsmesser som ikke krever så mye i en hektisk hverdag. Så vi er veldig fornøyde!

Ser vi deg neste gang?

Gikk du glipp av høstens ASKO Serveringsmesse? Fortvil ikke – neste mulighet byr seg allerede 3. mars 2026, når ASKO ØST inviterer til ny ASKO Serveringsmesse på Oslofjord Convention Center i Melsomvik. SMAKmagasinet er selvfølgelig på plass – er du?

ANNONSE