Grønnsaksglede fra Frosta

På en gård i vakre Frosta driver Ragnhild Eggen Viken og Jonas Viken veksthusproduksjon. Her fikk de personlig erfaring med hvor mye grønnsaker som blir kastet bare fordi de er ukurante i størrelse og form.

– Selv om en del av disse grønnsakene går til dyrefôr, er det fortsatt mye som blir destruert. Det syntes vi var for ille, sier Ragnhild når SMAKmagasinet er på besøk. – Verden har behov for sunn mat, og da kan vi ikke sitte og se på at enorme mengder grønnsaker blir kastet.
– Vi tenkte at det må jo gå an å bruke disse grønnsakene til noe, sier Jonas. – Valget falt på grønn mat – plantebaserte middager laget på norske grønnsaker. Dette er mat som smaker godt, er godt for kroppen og godt for miljøet.

God smak og grønne verdier

Produktene til Grønne folk er bærekraftige, sunne – og ikke minst smakfulle. Det har de fått bekreftet, og vel så det: Karrigryten deres har vunnet pris for beste plantebaserte, ferdiglagede middag, og thaigryten vant Planteprisen 2025 for årets middag.
– Det viser at tiden er moden for disse produktene, og at folk ønsker å spise sunnere, sier Ragnhild. – Nøkkelen ligger jo i å bruke gode råvarer. Alle grønnsakene vi bruker kommer fra Frosta, med noen få unntak; vi har kjøpt fra Levanger et par ganger, men det er jo tross alt bare én mil i luftlinje herfra!

Selv om Grønne folk har vært en del av vegetarbølgen, er det ikke dette som er det primære målet.
– Målet vårt er jo å lage god mat av de råvarene vi har rundt oss, sier Ragnhild. – Vi skal lage gode og praktiske produkter som er sunne, lettvinne og smaker godt. Produktene våre kan jo også brukes som en base hvor man kan tilsette kjøtt og andre råvarer.

Sirkulært tankesett og smarte lokaler

I august 2024 flyttet de inn i nye, romslige lokaler – med god plass til vekst.
– Vi har utstyr til å kjøre to produksjonslinjer samtidig, men det krever jo en del folk. Og vi skal ærlig innrømme at det er vanskelig å få tak i fagfolk. Men noen av de ansatte holder nå på med å ta fagbrev, sier Ragnhild. 

De nye lokalene er også bygget med tanke på energioptimalisering.
– Vi har store kjølerom og fryselagre, noe som genererer mye overskuddsvarme. Denne varmen gjenvinner vi, og bruker til å varme opp blant annet maten i grytene og selve lokalene, sier Ragnhild. – Vi prøver å tenke så sirkulært som mulig. Det var dyrt å investere i dette, men i lengden er det jo et opplagt valg. Planen er også å få bygget ut større varmemagasiner etter hvert.

Men ikke bare er bygget energieffektivt, det er også transparent, med store vindusflater som slipper inn dagslys i produksjonslokalene.
– Dette handler om både trivsel blant de ansatte og åpenhet. Vi har ingen hemmeligheter her.

Vekst med smak

Produksjonen startet i 2016, og gikk rett til værs. Etter noen tøffe år med pandemi, der blant annet storhusholdningsmarkedet forsvant, kom et nytt løft i 2023.
– Vi bestemte oss for å bygge nye lokaler, og nå er vi på vei oppover igjen, sier Ragnhild. – I høst ble produktene våre lansert i NorgesGruppen og på Meny, og er nå tilgjengelig i over 30 butikker landet rundt. Resultatet har blitt en økning på 70 prosent fra fjoråret!

Produktene til Grønne folk er imidlertid ikke bare tilgjengelig i dagligvare, men også på storhusholdning.
– Det er en del serveringssteder som tar inn produktene våre. De egner seg spesielt godt for blant annet kantiner, buffeter, barnehager og institusjonskjøkken, ettersom de er næringsrike, smakfulle og praktiske, sier Ragnhild. – Vi ser også stadig flere restauranter som tar inn produktene våre. Blant annet er rødbetburgeren populær, ettersom den er et godt og smakfullt vegetaralternativ.

Gjennom arbeidet Ragnhild, Jonas og resten av gjengen på Grønne folk gjør, bidrar de ikke bare med god mat, men også til en sunnere og mer bærekraftig fremtid.
– Vi gjør det vi kan for miljøet. Vi kan ikke ta på oss ansvaret for alt, men vi kan gjøre vårt, avslutter Ragnhild.

ANNONSE