Surf Kombucha: En frisk bølge på det norske markedet




Surf Kombucha var en av de første som begynte å produsere kombucha i Norge. Siden 2016 har de opplevd en stadig økende interesse for håndverksprodusert, ekte kombucha, og som et resultat utvider de nå produksjonen for å møte den økte etterspørselen fra restauranter, kaféer og butikker. Nøkkelen er god smak basert på gode råvarer brygget av dyktige bryggere.
Surf Kombucha har lokaler i Straumen sentrum på Inderøy. Når SMAKmagasinet er på besøk, er det bringebærkombucha – laget med bær som er dyrket lokalt – som brygges.
– Vi begynner med å varme opp vannet, før vi tilsetter te og lar det trekke. Det er jo te som er basen i kombucha, og en stor del av produktutviklingen er nettopp å finne ut hvilke teer man skal bruke i basen for at det ferdige produktet skal bli bra, forklarer Håvard Gausen, daglig leder i Surf Kombucha. – Deretter tilsettes sukker, før teen overføres til en gjæringstank hvor vi tilsetter morkulturen. Det er denne som gjør at drikken fermenteres, og den er helt essensiell for å skape riktig smak.
Presisjon i hver flaske
Selv om det er mulig å lage kombucha på kjøkkenbenken hjemme, er det vanskelig å produsere god kombucha. Det understreker Per Gunnar Gran, som jobber for Surf Kombucha og brenner for det han holder på med.
– Det er en ekstrem presisjonsproduksjon. Vi vet for eksempel aldri nøyaktig når en batch er ferdig fermentert; det påvirkes blant annet av temperatur, morkulturens form og hvilken måned det er, sier han. – Det kan være flere uker forskjell mellom ulike batcher. Fermenteringen er en levende prosess som gjør at vi hele tiden må passe på og smake på kombuchaen. Det er denne uforutsigbarheten som gjør at produksjonen er så utfordrende, men også så spennende.
Når fermenteringen er ferdig, tilsettes ekstra frukt og bær for å smaksette kombuchaen og gi den et unikt preg.
– Vi bruker for eksempel bringebær fra Trondheimsfjorden. Disse bærene er kjent for å være blant de beste i verden, noe som selvfølgelig gir oss et konkurransefortrinn, sier produktutvikler Marius Værdal. – Vi er stolte av å samarbeide med lokale produsenter. Det er jo tanken vår – å bruke de beste produktene som finnes, så lokalt som mulig.
Fra California til Inderøy
Historien til Surf Kombucha begynte med Maren Aasen Guichard. Hun vokste opp på Gangstad Gårdsysteri på Inderøy, og lærte tidlig å sette pris på kvalitet når det kommer til både råvarer og håndverk. På en ferie i USA oppdaget hun og ektemannen Luca Guichard hvor populært kombucha var, og de drakk seg gjennom et hav av ulike smaker. Dette inspirerte dem til å lage sin egen kombucha.
Maren og Luca tok med seg idéen om kombucha hjem til Inderøy, og startet opp Surf Kombucha i 2016. Siden Luca vokste opp som profesjonell surfer i Portugal, ble navnet «Surf» valgt.
– De begynte å brygge kombucha på kjøkkenbenken hjemme. Vi møttes i kjelleren på Gangstad, og skjønte fort at dette var et spennende produkt som vi kunne utvikle til noe ordentlig, forteller Gausen. – Fokuset vårt ligger på kvalitet og bærekraft, og vi bruker en grundig prosess for å sikre at vi leverer et produkt av høy kvalitet.
Tradisjonell helsedrikk
For mange nordmenn er kombucha en ukjent drikk. Produktet har imidlertid lang historie; faktisk går den fermenterte teen tilbake flere tusen år i Kina. Den ble opprinnelig brukt som en helsebringende drikk av keisere og folk i Østen, men har de siste årene fått økt popularitet i Vesten.
Kombucha lages ved å fermentere te ved hjelp av en symbiotisk kultur av bakterier og gjær, kjent som morkultur eller SCOBY (Symbiotic culture of bacteria and yeast). I løpet av gjæringsprosessen omdannes sukkeret til organiske syrer, samtidig som det utvikles en kompleks smaksprofil.
– På grunn av fermenteringsprosessen er kombucha mer enn bare god smak; det utvikles også sunne melkesyrebakterier, sier Værdal. – Det betyr at drikken har probiotiske egenskaper, og har altså samme gode effekt som for eksempel Biola.
Fra økt salg til nye smaker
Surf Kombucha har gjort et stort inntrykk i det norske markedet.
– Vi har hatt en god økning siden vi begynte. Økningen har primært vært i dagligvare, men vi ser også en stadig økning i storhusholdning. Vi fikk produktene inn på ASKO Servering, og det var nøkkelen. Likevel er det jo ikke å komme fra at kombucha fortsatt er ganske ukjent i Norge, sier Gausen. – Men vi har et bredt publikum, og ser et høyt gjenkjøp. For eksempel er det en del kaféer og treningssentre som tar inn kombuchaen vår.
Målet for årene som kommer er klart: utvide sortimentet, utvikle nye smaker og fortsette samarbeidet med lokale produsenter.
– Per nå har vi seks forskjellige smaker, men vi har begynt å jobbe med nye resepter. Vi kjøpte nye tanker i fjor som egentlig skulle bli brukt til dette formålet, men salget økte så mye at vi måtte bruke dem til å produsere mer av de smakene vi allerede har, sier Værdal og ler. – Vi har store planer for årene som kommer, og mange tanker om hva vi kan lage fremover. I 2024 produserte vi rundt 265 000 flasker, og i 2025 har vi et håp om å passere 300 000 flasker. Vi er utrolig glade for den responsen vi har fått fra kundene våre, og håper at kombucha vil bli et fast innslag i flere nordmenns hverdag!
Produktene til Surf Kombucha er såkalte Matskatter, og er tilgjengelig på askoserving.no.