«Sebrastriping» er en ny drikketrend

Selv om navnet «sebrastriping» kanskje ikke gir en umiddelbar forståelse om hva begrepet innebærer, gir det likevel mening når man hører hva det handler om. Det er nemlig en drikketrend som innebærer at man alternerer mellom alkoholholdige og alkoholfrie drikkevarer.

Nye undersøkelser fra Storbritannia viser at 28 prosent av britiske forbrukerne benytter seg av sebrastriping når de er ute og drikker. Dette er ikke spesielt overraskende når man tenker på hvor sterk NoLo-trenden har blitt de siste årene. Og ved å drikke én alkoholfri enhet for hver alkoholholdige, halverer man effektivt alkoholinntaket – uten å måtte gi avkall på favorittdrikken sin.

Åpner opp for nye muligheter

Det kan være mange grunner til at man velger å redusere alkoholinntaket sitt. Det kan ha med helse og velvære å gjøre, men det kan også være en taktikk for å spare penger eller rett og slett en metode for å teste ut nye drikkevarer. Noe som er viktig for serveringssteder å huske på, er at et redusert alkoholinntak ikke betyr at man ønsker å ha det mindre gøy, eller ikke ønsker å være inkludert. Det finnes mange situasjoner hvor «normen» er å drikke alkohol, der hensikten egentlig bare er å kose seg med noe godt i glasset – enten det er med eller uten alkohol. 

Det kan imidlertid være en kjip opplevelse dersom man først drikker en smaksrik og nydelig dandert cocktail, for så å få en tam brus servert som det alkoholfrie alternativer. Og det er nettopp her både drikkevareprodusenter og serveringssteder har muligheten til å komme på banen. NoLo-trenden, inkludert sebrastriping, åpner nemlig opp for nye muligheter for bransjen.

Det beste av begge verdener

Å ha et godt utvalg av alkoholholdige, alkoholfrie og alkoholreduserte drikkevarer gjør at man kan tilby noe til enhver kunde, uavhengig av hva de måtte ønske å drikke. Fordelen med sebrastriping er at man kan nyte alkohol samtidig som man utforsker alkoholfrie alternativer. Det gir forbrukere altså det beste av begge verdener – man trenger ikke droppe det ene til fordel for det andre, men kan moderere alkoholinntaket samtidig som man kan nyte favorittcocktailen sin.

For serveringssteder gjelder det å kunne tilby alkoholfrie alternativer som er like smaksrike og av samme høye kvalitet som de alkoholholdige alternativene. Det er også viktig at forbrukerne har et godt utvalg å velge mellom. I tillegg bør disse alternativene stå synlig, slik at det er enkelt for forbrukerne å velge alkoholfritt. Britiske undersøkelser viser nemlig at så mye som 25 prosent velger vann som alkoholfritt alternativ fordi det er det enkleste. Kundene er imidlertid i stor grad villig til å betale for å få noe godt i glasset, så lenge de vet at de har muligheten. Disse kundene presenterer derfor en gyllen mulighet for å øke omsetningen.

ANNONSE