Spennende boutique-hotell i Bergen

+
Jan Petter Eilertsen, hotelldirektør ved Bergen Harbour Hotel.

– Vi har hatt en økning av hotellkapasiteten på 40 % i Bergen i de to siste årene. Det gir selvfølgelig en del utfordringer, ikke minst for et relativt nytt hotell. Likevel er vi optimistiske med tanke på fremtiden, og vi har stor tro på at det konseptet vi tilbyr, vil lykkes godt, sier hotelldirektør Jan Petter Eilertsen ved Bergen Harbour Hotel.

Vi møter ham en regnfull formiddag på Belgio, hotellets egen gastro-pub. Her er det koselig og lunt, akkurat slik man ønsker at hotellet skal fremstå. Det er for øvrig et inntrykk som også gjestene sitter igjen med, ifølge anmeldelsene på Tripadvisor.

Personlig service

– Vi betegner oss som et boutique hotell og legger stor vekt på en personlig touch. Jeg tror det ligger mye konkurransekraft i dette, fremhever Eilertsen.

– Gjestene skal føle seg godt ivaretatt fra de sjekker inn. Det er akkurat her jeg tror vi kan konkurrere med større hoteller og kjeder. Vi har 50 rom, og god oversikt over gjestene våre. Det mener jeg bidrar til at gjestene føler seg sett og verdsatt på en annen måte enn det de opplever på større hoteller. Dette er noe som betyr mye for de kundegruppene vi retter oss inn mot.


Bergen Harbour Hotel ligger et steinkast unna Bryggen.

Mangfold

– Hotellet er frittstående, men vi har en partneravtale med Smart Hotel. Vi har bevisst sagt nei til å bli med i store hotellgrupperinger, fordi vi mener vi vil tjene på å dyrke vår egenart. Derfor bruker vi blant annet aktivt Online Travel Agents, OTA, som for eksempel Booking.com. Det er en relativt kostbar løsning, men vi ser også på dette som en markedsføringen av hotellet, understreker Eilertsen.

– Vi har også valgt å si nei til større grupper fordi vi mener det ikke passer inn i vår profil. Det gir oss et større mangfold i kundemassen, noe jeg mener er positivt.

Forlenget sesong?

På veien over Fisketorget opp til Harbour Hotel, er det forbausende lite trafikk og få turister å se i gatene denne dagen. Unntaket er noen få asiatiske turister som styrer målbevisst mot fiskekummene.

– Det fine med det asiatiske markedet er at det ikke er så sesongbundet som mange andre markeder, forteller Eilertsen.

– Vi ser stadig flere kinesere og koreanere, og vi opplever også en sterk økning i besøket fra India. Dette gir mange muligheter, samtidig som Vestlandet som helhet nok kunne blitt flinkere til å finne noen flere temaer å bygge markedsføringen på. Personlig tror jeg det må jobbes mer med opplevelsesbiten.

– Klarer vi å få til en vridning mot det å markedsføre spesielle og fine opplevelser – ved siden av spektakulær natur – appellerer dette til pengesterke turistsegmenter fra mange deler av verden. Kanskje kan det også bidra til å forlenge sesongen vår? Enkelt sagt har vi fem måneder med ”fullt trykk” og syv måneder med lavsesong her i byen. Dette er en utfordring. I den sammenheng mener jeg at Bergen Kommune/havn sin beslutning om å sette sette et tak på cruisetrafikken er fornuftig og nødvendig. De genererer svært lite til det lokale reiselivet, samtidig som den kan bidra til en ”utvanning” av det unike reiselivsproduktet vi har. Jeg understreker at jeg ikke er imot cruiseturisme, det er en fin ferieform det, men jeg mener det er viktig at vi fortsatt får en debatt rundt nytteverdien av cruisetrafikken.

Dyktige folk

Som bergenser er Eilertsen er glad over muligheten til å få drive hotellvirksomhet i fødebyen.

– Jeg startet min karriere ved SAS-hotellet på brygga i 1984, og har hatt en veldig spennende og variert yrkeskarriere innenfor hotellfaget. Jeg har hatt gleden av å jobbe i utlandet i mange år, bl.a. i Kina, Kuwait, Baltikum og Norden, og jeg har også drevet med hotellvirksomhet til sjøs. Hotellfaget er spennende og variert, og byr på mange muligheter.

 På spørsmålet om hva som skal til for å bygge opp en suksessrik hotellvirksomhet hvor gjestene trives, svarer han at det er dyktige medarbeidere.

– Det er den enkeltes pasjon for å gi gjestene en god opplevelse som er avgjørende. Når jeg ansetter nye medarbeidere, er jeg ikke så opptatt av de formelle kravene. Du trenger ikke nødvendigvis å ha så mange eksamenspapirer for å gjøre en god jobb. Det viktigste for meg er at de som skal jobbe her har et genuint ønske om å arbeide med å skape en fin gjesteopplevelse! Man må gjennom praktisk handling klare å vise at man er interessert i gjestenes ve og vel. Min erfaring er da også at det å yte god service er det som gjør det gøy å jobbe i hotellbransjen. Reaksjonene og tilbakemeldingene fra gjestene gjør det trivelig på jobb!

Prøv oss gjerne neste gang du er i Bergen, oppfordrer Jan Petter Eilertsen.