Lokalmat løftes frem av ny netthandel

– Den nye plattformen til ASKO Servering vil løfte frem de små produsentene av lokalmat, samtidig som kundene vil få masse inspirasjon gjennom både tekst, bilder og video, sier Annette Huth, markedskoordinator for lokalmat hos ASKO Norge.

ASKO Servering har over 1100 lokalmatprodukter i sortimentet, men mange av produktene er «skjulte skatter». Den nye netthandelsløsningen skal sørge for synliggjøring.

Tettere oppfølging

Annette Huth startet i den nyopprettede stillingen som markedskoordinator for lokalmat i april i år. Hun kom fra en stilling som markedskonsulent i ASKO Øst, og har derfor god kunnskap om kundenes behov når hun skal bistå markedskonsulentene med faglig støtte når det gjelder lokalmat.

– Jeg gleder meg til å formidle kunnskap og matglede knyttet til lokalmat, både gjennom netthandelen og gjennom salgsapparatet til ASKO Servering. Lokalmat er et utrolig spennende felt å jobbe med, det inkluderer så mange forskjellige typer varer, i tillegg til historie og tradisjon.

Huths arbeidsoppgaver innebærer at også leverandørene av lokalmat vil få en tettere oppfølging.

– Jeg jobber like mye med leverandørene. Mange av lokalmatprodusentene har nytte av mer kunnskap om serveringsbransjen, ved at de får en forståelse for hvordan man kan nå frem til kunder og deres serveringsgjester.

Stort, men ukjent utvalg

– Mange av kundene våre tenker ikke nødvendigvis på ASKO i forbindelse med lokalmat. Vi har nok et mye større utvalg innen denne varegruppen enn det mange er klar over.

I dagens netthandel er det lagt opp til at kundene på forhånd vet hva de skal ha, slik at den først og fremst fungerer som et bestillingsverktøy. Den nye og mer brukervennlige netthandelen vil være en sentral faktor i å synliggjøre bredden av produsenter. 

Formidlingsglede

– Det er kanskje ikke «digitalisering» folk først og fremst forbinder med lokalmat, men det er nettopp nye digitale løsninger som skal bidra til å synliggjøre lokalmaten. Kunnskapsformidlingen vil skje på en helt annen måte nå, gjennom tekst, bilder og video på ulike plattformer. Den nye netthandelen vil ha egne inspirasjonssider, for eksempel knyttet til trender og sesonger, forteller Huth engasjert.

Hun legger til at du allerede nå kan få tips og ideer gjennom inspirasjonsstoff som nylig ble lansert i dagens netthandel. ASKO Serverings nye lokalmat-ekspertise utdyper hvilket potensial som ligger i lokalmat knyttet til inspirasjon og formidling.

– En av de største kvalitetene ved lokalmat er en merverdi i form av en historie, enten den er knyttet til selve produktet, produksjonsmetoden eller det lokale stedet. Mange serveringsgjester er villige til å betale ekstra for kvalitet og tradisjon. Disse aspektene må riktignok formidles, dersom man skal utnytte potensialet i å ha lokalmatprodukter på menyen. Det krever litt ekstra kunnskap hos de ansatte, men gir samtidig veldig mye tilbake, både i form av inntjening, fornøyde gjester, matglede og stolthet.

– I netthandelen vil man finne utdypende informasjon om hvert enkelt produkt. Det kan forhåpentligvis inspirere serveringssteder til å dele kunnskapen med gjestene, sier Huth.

Lokalmat tilpasset din meny

Lokalmat blir definert som «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» 

– Det finnes et bredt spekter av serveringssteder, og hvilken definisjon av lokalmat som legges til grunn, vil avhenge av hvem man spør. Ulike lokalmatprodukter passer inn i ulike menyer, men det som er sikkert, er at de aller fleste kan dra nytte av å tilby gjestene lokalmat og den merverdien den representerer.  

– Et utvalg kunder har allerede kommet over på pilotløsningen av netthandelen, og tilbakemeldingene er veldig gode. For de resterende kundene våre er det bare å glede seg til neste år, sier Annette Huth.

Ønsker du tips og råd til hvilke produkter som passer inn i akkurat din meny? Ta kontakt med din lokale ASKO-grossist.

ANNONSE