KLM med KI mot matsvinn

Takket være KI slipper det nederlandske flyselskapet Koninklijke Luchtvaart Maatschappij – bedre kjent som KLM – å kaste 111 tonn mat!

KLM, som sammen med partner Air France for kort tid siden gikk inn på eiersiden av SAS, har tatt kraftige grep mot matsvinn – ved hjelp av kunstig intelligens (KI). 

Vi dukker ikke opp

Mellom tre og fem prosent av dem som bestiller flyreiser med KLM dukker faktisk ikke opp til avreise. I hvert fall ikke i tide. Men gjerne ikke i det hele tatt. Fenomenet er ikke særskilt for KLM, men KLM har regnet på hvor mye flymat som kjøpes inn til ingen nytte i løpet av et år – og som dermed må kastes – på grunn av disse potensielle passasjerene som heller «ghoster» enn å holde avtaler. Og mengden er ekstrem: hele 111 000 kilo mat risikerer å gå rett i søppeldunken! Og dette gjelder kun på selskapets flyvninger fra «hjemmeflyplassen» Schiphol. 

TRAYS fra Kickstart AI

Her er det med andre ord store muligheter for miljø- og økonomisk gevinst. Inn kommer KI-programmet TRAYS, som KLM har utviklet sammen med utviklerorganisasjonen Kickstart AI. TRAYS analyserer passasjeratferd ved hjelp historiske data, og kommuniserer direkte med programmet som håndterer innkjøp av mat til hver «flight». TRAYS følger med fra 17 dager før avgang til 20 minutter før flyet forlater «gate», og skal slik klare å lage ganske pålitelige prediksjoner på antall «no shows» – fordelt på klassene Business, Premium Comfort og Economy. 

Hvordan kan KLM vite?

Hvordan vet KLM at de kan spare 111 tonn mat på et år når bruken av TRAYS bare er noen måneder gammel? Fordi en fersk tremånedersanalyse melder om 63 prosent mindre matkast allerede – i forhold til om mat hadde blitt bestilt for hver eneste booking. Selv om matsparingen kun utgjør 1,3 kilo per interkontinentale flight fra Schiphol, så er antallet flyvninger fra samme flyplass så høyt at hele 111 000 kilo mat vil bli reddet av TRAYS i løpet av et år.

ANNONSE