– Norge trenger et økologisk serveringsmerke!

– Økologi bør være en like selvfølgelig del av bærekraftsatsingen som klimahensyn og kampen mot matsvinn. Derfor satser vi for fullt på et norsk serveringsmerke, sier Hege Bruce, prosjektkoordinator for DebioInfo.

Danskene har for lengst skjønt det, tross budsjettdramatikk for «Det Økologiske Spisemærke» for 2024. Nær 3500 serveringssteder kan – bokstavelig talt – skilte med et serveringsmerke i enten bronse, sølv eller gull.

– Det å kunne skilte med at du satser økologisk vitner om at du tar miljø på alvor. Slik fungerer serveringsmerket også som et hedersmerke. Derfor vil vi ha en like anerkjent ordning på plass også i Norge, fortsetter Hege Bruce, som opplyser at Debio nå satser for fullt på en revitalisering av det norske økologimerket for bransjen vår. 
– Miljøbevissthet er en viktig faktor når særlig yngre generasjoner skal velge spisested og arbeidssted. Et økologisk serveringsmerke kan derfor være bronse, sølv eller gull verdt som konkurransefortrinn.

Serveringsmerket

– Tidligere snakket vi om valørmerker. Nå kaller vi merkingen rett og slett for Serveringsmerket. Vi kommer til å forenkle innmeldingsprosessen til Debio, samt at det skal bli enklere å samle «øko-poeng» – altså hvor mange prosent økologiske råvarer man bruker, og som igjen vises i fargen på serveringsmerket.

– Skal en kjøttråvare godkjennes som økologisk, må man kunne dokumentere at dyrene har vært behandlet i tråd med økologiregelverkets miljø- og dyrevelferdskrav. Sporbarhet er med andre ord viktig. Viltkjøtt kan for eksempel ikke automatisk kalles økologisk siden vi ikke hvor dyret har vært og om dyret har spist i en skog som sprøytes med sprøytemidler som ikke er tillatt i økologiregelverket, forklarer Hege. – Tidligere ville viltkjøtt gitt negativt utslag i «øko-regnskapet». Dette blir det nå slutt på. Råvarer som vilt, ville vekster og sopp fra skogen anser vi som bærekraftige uansett, og skal derfor ikke virke mot økologisk godkjenning.

Digital støtte

– Samtidig ønsker vi å skape en digital møteplass for serveringsvirksomhetene. Her tenker vi å tilby webinarer med gode tips om alt fra innkjøp til bruk av økologiske produkter. Her vil vi også synliggjøre alle virksomhetene som hver dag gjør en god miljøjobb gjennom å satse økologisk. Den digitale møteplassen skal også gjøre det enkelt – for potensielle gjester – å finne nærmeste økologiske spisested, som for eksempel via en kartløsning.

Politisk nabovilje

Som SMAKmagasinet skrev i artikkelen om «Det Økologiske Spisemærke», så ligger naboene våre i sør og øst noen hestehodet foran oss når det gjelder økologisk handlingsvilje.
– Danmark er et foregangsland på økologi, men også Sverige ligger langt foran oss. Begge naboland har klart å forankre økologisk innkjøp helt ned på lokalt nivå. Her har vi mye å lære, bekrefter Debios Hege Bruce. – I Norge har det tidligere vært et mål om 15 prosent økologisk produksjon i landbruket, men fasit er at vi fremdeles ligger under fem prosent. Det er ikke godt nok. Offentlige virksomheter setter for eksempel stadig sterkere bærekraftskrav til leverandørene sine. I slike krav hører økologisk tenking og økologisk produksjon naturlig hjemme. Her har det offentlige en jobb å gjøre i sine anskaffelser.

ANNONSE