Aass jubilerer: 190 år med drikkeglede

Norges eldste bryggeri starter jubileumsåret med å lansere et par spennende nyheter, og markedsfører Carl-Henrik Mannsaaker Nilsen lover også flere smakfulle overraskelser utover året. Ett av de nye produktene som snart er å finne i ASKO-sortimentet, er en ny cocktail i Himkok-sortimentet. Dette blir den tredje cocktailvarianten som bryggeriet har utviklet i samarbeid med cocktailbaren Himkok i Oslo.

Også på ciderfronten lover Aass spennende ting. En ny variant med melon & lime blir snart tilgjengelig.

Spennende tilskudd

– Vi har stor tro på at vår nye cocktail Snake Bite blir et spennende tilskudd til sortimentet vårt. Det er krevende å utvikle denne typen produkter fordi det er betydelige reguleringer når det gjelder å tilsette koffein i alkoholholdige drikkevarer, men vi har hatt et veldig godt samarbeid med Himkok i denne prosessen, sier Carl-Henrik Mannsaaker Nilsen.

Suksess for Aass Uten

Er det spesielle trender eller produktpreferanser som preger drikkevaremarkedet akkurat nå?

– Vi har hatt en fantastisk fin utvikling for vårt alkoholfrie øl, Aass Uten. Økningen er på hele 47 %, forteller merkevareansvarlig Leif Eliassen. – Det er flere forklaringer på dette. Stadig flere ønsker alkoholfrie alternativer av ulike årsaker, og det er ikke alltid det passer med alkoholholdig drikke – enten det er fordi man skal gjennomføre en treningsøkt eller kjøre bil. Av den grunn blir det også stadig viktigere for serveringsbransjen å kunne tilby smakfulle og alkoholfrie alternativer.

– Men det er ikke bare denne varianten som har hatt en god utvikling, tillegger Mannsaaker Nilsen. – I løpet av de ti årene vi har hatt grossistdistribusjon, har vi nær doblet produksjonsvolumet vårt.

Boksdesign viktig

– Vi har som mål at vi hele tiden må fornye oss. Skal vi lykkes, må vi tilpasse oss markedet. Det innebærer også at vi jevnlig må justere den visuelle kommunikasjonen vår, ikke minst på boksene. Noe av det siste i den sammenheng, er et nytt LITE øl med oppdatert designuttrykk. Her har vi valgt en lysere og lettere design som vi mener vil appellere godt til målgruppen for dette produktet, forteller Mannsaaker Nilsen. – Ellers vil jeg legge til at øl og mineralvann på boks er både praktisk og mer bærekraftig enn glassemballasje. Det er viktig for oss å gjøre bærekraftige valg.

– Det er også en av grunnene til at vi leverer øl på stålfat i stedet for i engangsemballasje i plast. Både utkjøring og retur av stålfat fungerer bra etter vår mening, og da unngår vi mye plastavfall. Vi mener dette er et viktig poeng når det gjelder bærekraft, og vi ser at stadig flere kunder har et sterkere fokus på dette. Samtidig må vi selvfølgelig levere kostnadseffektive løsninger som sikrer kundene lønnsomhet, understreker Eliassen.

En god miks

– Det er viktig for oss å tilby en produktmiks som er tilpasset serveringsmarkedet. Med 6-7 fatølvarianter, en cider på tapp og ulike boksvarianter får man en bredde som frister de fleste kundene. Det er viktig å finne de variantene som passer det enkelte sted og det er fornuftig å ha kommersielle produkter i krana. Selvfølgelig bør man ha en viss bredde, men det er viktig å satse på bestselgere for å sikre god omsetning og lønnsomhet.

Godset-brus

Hvordan skal jubileet markeres?

– Vi kommer til å gjennomføre en rekke aktiviteter utover året. Det blir bl.a. mange forskjellige arrangementer i Gildehallen hos oss, og vi kommer til å være til stede på ulike kulturbegivenheter i byen, bl.a. Drammen Elvefestival, forteller Mannsaaker Nilsen. – Det er også et mål for oss at vi skal synliggjøre de ulike sponsoratene våre litt bedre nå i jubileumsåret. Vi sponser en rekke lag og foreninger, bl.a. Strømsgodset Idrettsforening som vi har samarbeidet med i over 30 år. Vi vil derfor gjøre ekstra stas på byens stolte fotballag i jubileumsåret gjennom lanseringen av en egen Godset-brus! Her har spillene vært med på å finne frem til den rette smaken! Sånn sett får vi jo også et godt produkt for de yngste i løpet av jubileumsåret.

Ønsker du å se nærmere på Aass-sortimentet hos ASKO Servering, finner du det på askoservering.no.

ANNONSE