Fordelene med en digital meny

+
Dersom man investerer i digitale løsninger nå, er man sikret en god investering for fremtiden.

Flere restauranter har de siste månedene sett fordelene ved å ha digitale menyer. Teknologien i restaurantbransjen har hatt lynrask utvikling siden koronapandemien begynte å herje, rett og slett fordi det har vært nødvendig.

Det finnes mange fordeler med å bytte over til digitale menyer. Det er blant annet smittevennlig, effektivt og åpner opp for mersalg. Digitale menyer kan også gi en bedre opplevelse for gjestene. Her skal vi se på noen av fordelene ved å gå over til digital meny, spesielt dersom man kombinerer digital meny med en bestillingsløsning.

Smittevennlig

Den største fordelen med digitale menyer nå for tiden er kanskje at de er smittevennlige. Servitørene slipper å gi gjestene papirmenyer som deretter må rengjøres. Det er også lettere for servitørene å holde avstand, noe som gjør at restauranten blir mer smittevennlig for både gjester og ansatte. Dersom restauranten også har en digital bestillingsløsning, behøver heller ikke gjestene å måtte vente på å få lagt inn bestillingen sin, og de slipper å måtte stå i kø. 

Digitale gjester

For mange besøkende er det en fordel å kunne sjekke menyen digitalt. Da er det lettere å velge hvilken restaurant man skal spise på, og man kan bestemme seg for hva man vil spise før man kommer til restauranten. Spesielt den yngre garden foretrekker å kunne bruke mobilen sin til hverdagslige situasjoner.

Papirmenyer er utdatert

Med en digital meny virker også restauranten automatisk «freshere» og mer oppdatert, og dette kan forbedre helhetsinntrykket til restauranten. Digitale menyer kan være svært brukervennlige, og gjør at gjestene ikke behøver å måtte bla gjennom hele menyen. De kan heller bare gå til riktig kategori, og deretter velge retten de har lyst på. Dette gir en god brukeropplevelse, og sparer tid. I tillegg kan digitale menyer deles på sosiale medier, som igjen kan trekke flere kunder.

Detaljert meny

Med en digital meny kan hver rett kan inneholde detaljert informasjon, som for eksempel ingredienser, allergener og næringsinnhold. Det er også enkelt å legge inn bilder og videoer. Flere undersøkelser viser at kunder synes det er enklere å ta valg dersom de ser bilde av rettene på menyen.

Mulighet til promotering

Det er enkelt å promotere ulike retter med en digital meny, for eksempel dersom du har en ny rett eller har et tilbud. Eller kanskje dere skal ha et spesielt arrangement som dere ønsker å fortelle om? Det er også enkelt å promotere dagens eller ukens rett direkte i menyen, noe som gjør at servitørene ikke behøver å fortelle dette til gjestene – de kan heller lese om det på egenhånd i menyen.

Fleksibilitet

Når du har en digital meny, er det svært raskt å gjøre endringer. Du kan enkelt legge til eller fjerne retter, for eksempel dersom restauranten mangler enkelte ingredienser. Og omvendt: Har du mye igjen av en ingrediens som snart går ut på dato, kan du promotere retter med denne ingrediensen. Slik kan du unngå matsvinn.

Du får også fleksibiliteten til å endre priser, legge til nye retter og fjerne retter som ikke genererer inntekt. Du har muligheten til å flytte elementer rundt på menyen og endre rekkefølgen på rettene.

Sparer tid og penger

Når du ikke trenger å trykke opp en ny meny hver gang du gjør endringer, sparer du mye tid og penger. Du slipper kostnadene ved å måtte trykke opp menyene fysisk, og prisen det vil koste å få designet menyene. I tillegg sparer du tid. Dersom du for eksempel oppdager en skrivefeil, kan du rette den opp på sekunder.

Mersalg

Å bruke digitale menyer gir stor mulighet for mersalg. Du kan for eksempel promotere tilbud, og dermed øke salget. I tillegg får gjestene et ekstra insentiv til å fortsette å titte på menyen selv etter at de har bestilt, og kan dermed oppdage flere retter de har lyst til å prøve.

Ved kombinasjon av meny og bestillingssystem kan man ha en «intelligent» meny som for eksempel foreslår passende sideretter til hovedmenyen gjesten har valgt. Det vil også være enkelt for gjesten å tilpasse måltidet sitt, enten ved å fjerne eller legge til ingredienser. Dette øker mersalget – spesielt dersom alle rettene har fristende bilder av maten. 

Investering for fremtiden

Vi blir bare mer og mer digitale, og spesielt den siste tiden har teknologien utviklet seg lynraskt. Bruken av digital kommunikasjon har skutt i været, og det kan lønne seg å henge med i tiden. Ved å investere i digitale løsninger nå, er du sikret en god investering for fremtiden.

ANNONSE