Hvordan kan vi bruke ernæringsargumenter?

+
Alle som uttaler seg om ernæringsverdi og eller helseeffekt av et produkt, har ansvar for at det er en godkjent påstand.

Forbrukernes interesse for sunt kosthold har aldri vært høyere enn nå, meldes det i IPSOS-publikasjonen Norske Spisefakta 2018.

Kan serveringsbransjen imøtekomme dette på en enda bedre måte? Spørsmålet er interessant, for det er ikke fritt fram å fronte sunnhet og helsebringende argumenter på eksponeringer mot spisegjestene, eller i annen markedsføring. Vi har nemlig den såkalte «Påstandsforordningen» å forholde oss til.

Påstander for hva?

Jo, alle som uttaler seg om ernæringsverdi og eller helseeffekt av et produkt, har ansvar for at det er en godkjent påstand. Dette reguleres av Forskrift om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler, også kalt påstandsforordningen.

Den fremste hensikten er at forbruker ikke skal villedes. Og Norge er ikke alene, her er det EU-kommisjonen som godkjenner de relativt få påstandene som kan brukes. Per mai 2019, finnes det totalt kun 261 godkjente påstander, mot 2237 vurderte. Nåløyet er svært trangt! Og i sterk kontrast til alt som hevdes i sosiale medier, først og fremst av bloggere; eller såkalte influensere, men også i heftig markedsføring av helsekost-produkter og kosttilskudd. Ikke rart at det råder en nasjonal ernæringsforvirring i landet!

Intensjonsavtalen

Samtidig sliter helsemyndighetene med å få fram det vel dokumenterte budskapet om et kosthold som kan forebygge en rekke livsstilssykdommer- og plager. Det ble etter hvert nødvendig å skape en stor allianse, og et forpliktende samarbeid med mat- og drikkeprodusenter og med dagligvarehandelen. Tilrettelegging for et sunnere kosthold var målet da den såkalte Intensjonsavtalen høytidelig ble undertegnet i 2016.

I Intensjonsavtalen er det satt konkrete mål innenfor seks ulike innsatsområder:

  1. Redusert inntak av salt
  2. Redusert inntak av tilsatt sukker
  3. Redusert inntak av mettet fett
  4. Økt inntak av frukt, bær og grønnsaker
  5. Økt inntak av grove kornprodukter
  6. Økt inntak av sjømat

I tillegg skal alle parter arbeide for at forbruker endrer adferden i retning av sunnere valg, gjennom økt kunnskap og bevissthet rundt kosthold og helse.

Mye mat på farten

Over en halv million nordmenn handler pølser, burgere og lignende på farten minst én gang i måneden.

– Alle bør kunne ta sunne mat- og drikkevalg på farten, men de som ofte benytter slike tilbud, har et spesielt behov for lett tilgang til sunne, fristende måltider og vann.

Dette er også noe vi vet at mange forbrukere ønsker.

 

ANNONSE