Nytt nummer av SMAKmagasinet

SMAKmagasinet nummer 4.2019 blir sendt med posten i disse dager. Før du får bladet i hendene, kan du lese lederen til markedsdirektør Stig W. Jørgensen.

I dette nummeret kan du blant annet lese om veganproduktet Beyond Burger, hvordan høy innovasjonstakt gir gode kundeopplevelser, Barkonsult – som leverer produkter til barsegmentet, KIT-akademiets vinsommelier-utdanning i Tromsø, Bårdshaug Herregård i Orkanger, den grønne trendbølgen, den franske urtelikøren Bénédictine D.O.M., valg av kaffeutstyr, Culinary Code – et nyttig system for gjestekommunikasjon, svart pizza med aktivt kull hos Skigaarden i Hemsedal, det skotske serveringsstedet Cult Espresso – som serverer kaffe og vaffel med pulled pork, hvorfor et godt og korrekt menyspråk er en god investering, sjokoladeprodusenten Jentene på Tunet i Selbu, drikke til de klassiske høstrettene, og hvordan ernæringsargumenter kan brukes av serveringsbransjen. 

Det er med andre ord et variert innhold du kan se frem til. God lesning!

En hyggelig kundeopplevelse

Det er mange gode grunner til å gå ut å spise. Noe av det vi legger mest vekt på når vi besøker et serveringssted, er selve opplevelsen som ligger i det å spise ute. Derfor er miljø, atmosfære, menysammensetning og selve matopplevelsen viktige detaljer som til sammen er med på å avgjøre om vi som gjester blir fornøyde.

Da blir måten man presenterer en meny på, et viktig redskap i konkurransen om kundenes gunst. I denne utgaven av SMAKmagasinet ser vi nærmere på dette i to artikler som berører temaet fra ulike vinkler. I den ene kan du lese om Culinary Code, som er et system for å utforme menyen med tanke på de kundene man har. Les mer i artikkelen på side 38. I den andre artikkelen kan du lese om hvorfor godt språk i menyen er en god investering.

Vi omtaler også KIT-akademiets tilbud om sommeliér-utdanning. Fra neste år blir dette tilgjengelig i Tromsø. Det gir mange muligheter for dem som ønsker å satse sterkere på vin som en del av tilbudet. Reiselivsnæringen i Nord-Norge er i sterk vekst. Da betyr det mye å kunne tilby større bredde innenfor denne kategorien. Et gjennomarbeidet vinkart nennsomt tilpasset maten som serveres, gir den beste forutsetningen for en hyggelig kundeopplevelse!

Ellers er det verd å lese saken om Beyond Burger. Dette er et innovativt produkt både fordi det er et nytt vegansk alternativ, og fordi det smaksmessig holder en høy kvalitet. For øvrig er det et produkt som treffer godt inn i aktuelle strømninger i tiden. Den grønne bølgen er i høyeste grad en merkbar trend for alle i serveringsmarkedet, og den påvirker oss på mange måter. Les mer om det på side 26.

Stig W. Jørgensen

ANNONSE