Oslo Wine Agency – ung vinaktør med vyer

Vinen på Oslo Street Food leveres av Oslo Wine Agency, som er en ny vinleverandør over ASKO Servering. Selskapet ønsker å introdusere kundene for nye, spennende viner.

Oslo Wine Agency (OWA) ble startet i 2016, og de første årene var det hovedsakelig Vinmonopolet som sto i fokus. 2019 markerer starten for satsingen på horeca.

Kickstart med Oslo Street Food

– At vi ble vinleverandør på Oslo Street Food var en kickstart. Mathallen har fire barer, og tanken er å favne like bredt med vinutvalget som stedet selv, sier Torstein Østenstad, fersk salgssjef for horeca i OWA.

Oslo Street Food er hovedstadens nye storstue.

– Vi er ung aktør som vil inn på markedet. Samtidig har vi masse erfaring og gode kontakter i vinmiljøet. Det vil skje mye spennende i OWA fremover, fortsetter han.

Østenstad har selv jobbet med vin i serveringsbransjen i nesten 20 år, både i restaurant og som selger i et importfirma.

Gode historier og salgbare viner

OWA fører viner fra Australia, England, Frankrike, Italia, Libanon, Portugal, Slovenia, Spania, Tyskland og USA.

– Produsentene våre er ikke så store, de er ofte familieprodusenter. Vi har et nært og langvarig samarbeid med flere av dem, og det er inspirerende å jobbe i dybden med dedikerte leverandører, sier Østenstad.

– Vinene våre har en god historie, og det er salgbart i dagens marked, legger
han til.

Stor bredde

Østenstad forteller at OWA ønsker å bygge en stor bredde.

– Det skal være plass til rimelige produkter som treffer bredt, i tillegg til dyrere nisjeviner. Vinsortimentet skal speile dagens restaurantmarked; alt fra det enkle til det mer eksklusive. Vi vil jobbe tett med våre kunder for å sikre at vi til enhver tid er relevante og tilbyr det de søker.

– Vi er for øvrig opptatt av å finne en balanse mellom pris og kvalitet. Visjonen er gode produkter til en riktig pris.

Tilbyr veiledning

– Som vinbedrift ønsker vi å tilby en servicepakke til kundene våre. Vi ønsker å veilede og samarbeide med dem, slik at vi forstår hva de trenger. Vi arrangerer vinsmaking, og bistår gjerne med innspill til hvilke viner som passer til maten på menyen.

Nordmenns interesse for vin

– Når det gjelder nordmenns forhold til vin, har det nok blitt vanligere å drikke mindre, men oftere. Mens vin tidligere har vært veldig høytidelig, har blant annet vinbarer gjort vin lettere tilgjengelig for folk flest. Det trenger ikke lenger være en spesiell anledning med et stort måltid involvert. Folk spiser dessuten oftere ute enn før, og det finnes mange flinke, dedikerte folk i bransjen. Det smitter over på kundene, sier Østenstad.

Han håper samtidig at terskelen for å smake noe nytt vil bli lavere.

– Ølfolket har fått det til; interessen for øl har jo vokst kraftig de siste ti årene. Nå kan vi kanskje få til det samme med vin.

Vintrender

– Hvilke vintrender er det som gjelder for tiden?

– Det snakkes kanskje mye om naturvin, men det er likevel en nisje. OWA går for en mellomposisjon. Porteføljen vår har et stort spenn; det går fra konvensjonelt produsert vin til viner med minimal intervensjon, der noen produsenter dyrker naturvinstilen helt ut.

– En annen trend er terroirdrevne viner laget på lokale druer, gjerne fra Spania. Vinen har et sterkt preg av jordsmonn og lite fatkarakter. Vi snakker om «nye Spania», hvor vi har flere  unge produsenter som lager nye, spennende viner. Ellers er bobler fortsatt populært.

– Porteføljen vår skal speile hvordan verden ser ut i 2019, men vi kaster oss ikke på enhver ny trend hvis ikke mener at den er levedyktig. Vi er vel så opptatt av langvarige trender, fremhever Torstein Østenstad.

ANNONSE