Kurs- og konferansested i vekst

Nominert til Årets kunde 2018, Sommarøy Arctic Hotel Tromsø: Regnet slår mot vinduene, og vinden blåser i kraftige kast den formiddagen vi besøker Sommarøy Arctic Hotel Tromsø. Skodden som siger inn fra havet gjør dagen grå og mørk. Men inne er det lunt og innbydende, og hotellets mange konferansegjester gjør seg klare for dagens lunsj.

Vi er fornøyde med besøket ja, smiler hotelldirektør Bengt H. Larsen.

– Hotellet har hatt en fin utvikling helt fra starten i 2001, og den er blitt ytterligere forsterket etter vi investerte i en betydelig utbygging som sto ferdig i 2017.

Hotellet har nå 155 rom, og konferanseavdelingen vår består av 11 møterom, det største med plass til 220 personer.

Nordlyset

– Kurs- og konferansemarkedet er vår primærmålgruppe, men vi har selvfølgelig også gjester som ikke tilhører dette segmentet. I sommersesongen har vi mange familier og privatpersoner på besøk, og om vinteren har vi et økende antall Nordlys-turister, forteller Larsen.

– Den flotte naturen vi har her ute, er et godt trekkplaster.

Nære nok

– Er det ikke vanskelig å konkurrere med hotellene i Tromsø?

– Det synes jeg ikke. Vi har et solid produkt som står godt på egne ben, og vi er nære nok! Det er en knapp time fra flyplassen og ut til oss. Her byr vi på spektakulær natur, god mat og hyggelig vertskap. Her finner du jo alt du trenger. For mange er det viktig og positivt at alt er samlet på ett sted. På Sommarøy foregår det meste i eller rundt hotellet. Og selvsagt er vi behjelpelige med å arrangere ulike aktiviteter – enten det er fisketurer, bryggefest eller en tur til Hekkingen fyr – for å nevne noe.

Den gode maten

Hotellet er kjent for sin gode mat, og tilbakemeldingene på stedets kulinariske nivå er meget gode.

– Kjøkkenet holder en høy standard, og vi er opptatt av at gjestene våre skal få gode måltidsopplevelser når de besøker oss, forteller Larsen, som selv har kjøkkenfaglig bakgrunn.

– Vi har en egen røykeovn som vi bl.a. bruker i produksjonen av pølser og røkelaks, og vi utvinner også vårt eget salt av sjøvann. Det er morsomt å gjøre litt ekstra ut av ting, og det skaper engasjement på kjøkkenet. Og selvfølgelig bidrar det til gode smaksopplevelser for gjestene våre. Jeg tror også dette er en fin måte å vise at vi er opptatt av råvarer og smak, og at vi ønsker å utnytte de fantastiske råvarene vi har tilgang til. God fisk er en selvfølge på Sommarøy Arctic Hotel Tromsø, sier Larsen, og byr på en bugnende lunsjbuffet hvor det finnes noe for enhver smak.

Digitale plattformer

– Vi er opptatt av å være synlige på digitale plattformer. Derfor har vi en egen person som jobber med dette. Jeg er overbevist om at en slik satsing er med på å trekke gjester. Vi må som alle andre i reiselivsnæringen jobbe målbevisst hver eneste dag for å tiltrekke oss kunder.

– Hvordan er det regionale samarbeidet på dette området?

- Visit Tromø gjør etter min mening en god jobb med å markedsføre regionen. Jeg føler også at det er blitt en større forståelse for at vi må samarbeide mer for å få større synlighet internasjonalt.

For øvrig samarbeider vi en del med noen av de store Tromsø-hotellene. Vi ordner bl.a. bespisningen i forbindelse med turer de arrangerer til Sommarøy. Dette er naturligvis spennende for oss, samtidig som det bidrar til å gi hotellene i Tromsø et bra opplevelsesprodukt, fremhever Larsen.

Bærekraft

– Det er mye positivt med veksten innenfor reiselivet i Nord-Norge. Jeg er optimist når det gjelder de muligheter vi har i årene fremover. Utfordringen blir å få til en bedre styring av utviklingen som tar lokale hensyn. På populære destinasjoner – som for eksempel Sommarøy – bør man bygge ut en infrastruktur som legger til rette for økt vekst. Det betyr bl.a. flere parkeringsplasser og et bedre sanitærtilbud.

– Klarer vi det, får vi en større lokal forankring for reiselivsatsingen. Da ligger alt til rette for en fortsatt økning i besøket, både av Nordlysturister og kurs- og konferansekunder, sier Bengt H. Larsen.

Les mer om Årets kunde-prisen.

ANNONSE