Luxury – the Norwegian Way

Nominert til Årets kunde 2018, Reiselivsselskapet 62°NORD: Idet vi runder den siste svingen på vei opp til Storfjord Hotel, får vi øye på de staselige tømmerbygningene som bringer tankene hen til kongsgårdene i Asbjørnsen og Moes eventyr. Høyt og fritt med utsyn over fjorden og Sunnmørsalpene, ligger dette vakre og innbydende hotellet som sammen med Hotel Brosundet og Hotel Union Øye utgjør reiselivsselskapet 62°NORD. Reiselivsselskapet har i tillegg en båt- og helikopterflåte som sørger for spennende opplevelser for gjestene som frekventerer dette high end-produktet.

Vel fremme på Storfjord Hotel møter vi hotelldirektør Benthe Langeland, og når kaffen serveres, kommer også kollega Camilla Espeseth, som er direktør ved Hotel Brosundet.

– Vi samarbeider tett, og har stor glede av det, forteller Langeland.

– Det gir oss mange fordeler, til sammen representerer vi en stor bredde i aktiviteter og tilbud, noe våre gjester setter pris på.

Stolte tradisjoner

Dette reiselivsselskapet har på mange måter sprunget ut av den stolte historien til Devoldfabrikken i Langevåg. Da produksjonen måtte flyttes, ønsket familien Flakk å legge til rette for at lokalene kunne brukes til annen virksomhet. Devoldfabrikken var en hjørnestensbedrift i lokalsamfunnet, og det var et mål å skape nye, varige arbeidsplasser. 

– I dag har fremdeles Devold sitt hovedkontor på fabrikken, men de tomme produksjonslokalene ble starten på et nytt eventyr og en spennende satsing innen reiseliv. Devoldfabrikken er i dag et levende og dynamisk handelssted som rommer en rekke outlet-butikker, hyggelige nisjebutikker, kafé og museum, forteller markedssjef i 62°NORD, Ann Kristin Ytrevik.

Markedssjef i 62°NORD, Ann Kristin Ytrevik.

– Satsingen på reiselivsproduktet vårt har vært meget vellykket, ikke minst takket være tålmodige eiere. Vi har hele tiden vært opptatt av å lage et kvalitetsprodukt som våre gjester er villige til å betale for. Vi satser ikke på masseturismen, men et bærekraftig reiseliv for gjester som er villige til å betale for det.

Den gode roen

– Vi har ikke TV på rommene, men vi har store, gode salonger hvor du kan hygge deg med en spennende bok eller gode samtaler.

– Vi har også en fantastisk natur i umiddelbar nærhet, og kraften som ligger i det, skal ikke undervurderes. Kommer du fra India eller en storby sentralt i Europa eller Sør-Amerika, er det ikke bare å gå ut på plenen eller rusle i fjæra – slik vi kan gjøre det her. Noe så hverdagslig som å plukke blåbær eller klatre i et tre kan være fantastisk eksotisk om du ikke har gjort det før, fremhever Benthe Langeland.

– Slike opplevelser må vi legge til rette for!

 

Ålesund er en fantstisk by

– Hotell Brosundet har et litt annet kundegrunnlag enn hotellene i Storfjord og Øye. Vi har et høyere innslag av forretningsreisende, men vi får ofte gjester fra de andre som ønsker å legge inn et besøk i Ålesund som en del av turen til Sunnmøre. Ålesund er en fantastisk by som har mye å by på, og vi er et utmerket sted som utgangspunkt for å oppleve noe av kulturen i byen. Vi har jo også Restaurant Maki, som byr på spennende kulinariske opplevelser, sier Camilla Espeseth.

Hotel Brosundet har et høyere innslag av forretningsreisende.

Gode smaker

– Maten er selvfølgelig en viktig del av tilbudet vårt på alle hotellene, tillegger Langeland.

– For det første er gjestene våre vant til god standard på maten, og for det andre har vi utmerkede råvarer i nærområdet vårt. I tillegg har vi flinke folk på kjøkkensiden. Vi setter vår ære i å servere god norsk mat, og er opptatt av at det norske og det lokale preget skal være en del av opplevelsen. Kan det forresten smake med ørret til lunsj?

Bærekraft

– Vi er opptatt av at reiselivsnæringen må drives bærekraftig. I det ligger også en bevisstgjøring rundt hvordan masseturismen påvirker miljøet. Den rene, flotte naturen vår er noe av det flotteste vi har. Da må vi også forvalte denne ressursen på en god måte, noe som innebærer mindre miljøbelastning på populære destinasjoner.

The Norwegian Way

– Vi jobber målbevisst for å øke vår andel av high end-markedet. Det krever at alle som jobber hos oss er kunnskapsrike og stolte av opplevelsene vi tilbyr. Ålesund og Sunnmøre er en av verdens mest spektakulære destinasjoner for naturbaserte opplevelser. Vi ønsker blant annet å formidle hvorfor naturen er så viktig for oss nordmenn. Vi må rett og slett levere et produkt som skiller seg ut på en positiv måte! I dette er det helt vesentlig at vi er tro mot de verdier vi mener er viktige for å fremstå som et godt, trygt og spennende valg for våre kunder, tillegger Camilla Espeseth. 

– Av og til kan jo det avstedkomme en liten kulturkollisjon, smiler Benthe Langeland.

– Når gjestene sjekker inn og spør om bellboyen kan ta kofferten, så svarer vi at «det ordner jeg!» At en kvinnelig hotelldirektør så tar koffertene for å bære dem inn på rommet, blir av og til for mye! Det er noen av gjestene rett og slett ikke vant til. Men da forklarer vi at det er slik vi har det her, og at det er slik «Luxury – the Norwegian Way» fungerer!

Les mer om Årets kunde-prisen.

ANNONSE