Gode måltidskonsepter frister kundene

Nominert til Årets kunde 2018, Gastro Catering: På vei inn i hovedkantinen på BI i Oslo fristes du av flere tilbud som kommuniseres på store digitalskjermer. Her er det mye å velge mellom! Vel inne ved diskene forsterkes dette inntrykket. Valgene er mange for sultne studenter og ansatte ved Handelshøyskolen BI, Norges største private læreinstitusjon.

dag driftes kantinene ved skolen av Gastro Catering, et selskap som ble etablert i 2010 og som har hatt en betydelig vekst siden oppstarten.

– Bakgrunnen av etableringen var to som jobbet innen finans som hadde lyst til å drive med noe annet, og to kokker som også hadde lyst til å finne på noe nytt, forteller daglig leder Jon Holm.

Sunt og godt

– Vi ønsket å etablere en cateringvirksomhet som baserte seg på bruk av sunne og naturlige råvarer. Ved å profilere dette ønsket vi å skille oss litt ut i markedet. Det viste seg å være en god strategi, og det var også riktig timing i forhold til sterke trender i tiden.

– Dette var nok kanskje også en av årsakene til at vi ble forespurt om å gi anbud på å drifte kantinene ved Oslo Universitetssykehus. Vi vant anbudet, og ble med det også en aktør i kantinemarkedet. Der har vi gradvis økt vår tilstedeværelse, og sammen med cateringdelen teller virksomheten nå rundt 150 ansatte, forteller Holm.

Mye friske grønnsaker å velge mellom på buffeten.

– I 2015 fikk vi kantinevirksomheten ved BI, noe vi er utrolig stolte av! Dette er en krevende kunde, på en positiv måte, som utfordrer oss og som bidrar til at vi hele tiden fokuserer på å være nyskapende. Studenter flest er opptatt av hva de betaler for mat og drikke, og det finnes nok av andre tilbud i umiddelbar nærhet. Det bidrar naturlig nok til at vi er opptatt av råvarekostnader. Samtidig legger vi stor vekt på å gi et variert og sunt tilbud med gode smaksopplevelser! Derfor tilbyr vi flere ulike konsepter til gjestene våre.

Kaldpresset

– Prøv en av disse, oppfordrer Holm og peker på en kjøledisk med kaldpresset juice.

– Her i disken finner du også ulike sauser og dressinger som vi produserer ved en egen engrosvirksomhet. Ved siden av å benytte dette i våre egne kantiner, selger vi også disse produktene til dagligvare og Horeca, forteller Holm.

Nyheter

– Jeg trives veldig godt i Gastro Catering og med jobben min som driftssjef. På BI har vi en spennende kundegruppe som inspirerer til å tenke innovativt. Vårt mål er å lage god og sunn mat til en rimelig penge, samtidig som vi er opptatt av å tilby noe nytt, sier Julia Arntzen.

– Det er viktig at kundene oppfatter at det skjer noe i kantinen, og at de jevnlig finner nye produkter. Vi er opptatt av å samarbeide med leverandørene, og har en felles interesse av å teste ut nyheter. Hos oss har vi en ung kundegruppe som stadig etterspør noe nytt. Det gir gode muligheter for leverandørene til å få en rask respons på produkter og konsepter.

– For øvrig har vi et godt samarbeid med ASKO på dette området. Grossisten er flink til å gi innspill på produkter og varegrupper som kan være interessante for oss, tillegger Holm.

Artikkelen fortsetter under bildene.

Fokus på matsvinn

– Vi er med i Matsvinn 2020, og omfavner initiativet med glede! Hos oss har vi hatt en dedikert holdning til dette fra dag én, og vi er flinke til å utnytte det som blir til overs. Ta for eksempel brød. Det som ikke er brukt i løpet av dagen, kuttes opp og brukes til krutonger. Det er et kjempeprodukt, sier Holm.

Lydhøre

– Skal du ha fornøyde kunder, så må du høre på de ønsker og innspill som kundene har, understreker Julia Arntzen.

– Møtene i kantinerådet en gang i kvartalet er viktig i den sammenheng, og i tillegg kjører vi en stor årlig kundeundersøkelse. Vi har også nær kontakt med oppdragsgiver i form av faste møter hver annen uke.

Jeg har tro på at det gode miljøet vi har i Gastro Catering betyr mye for gjesteopplevelsen. Kantinene våre skal være positive møtesteder som tilbyr bredde og fine smaksopplevelser. Da er miljøet og menneskene du møter avgjørende for inntrykket du får. Vi som jobber i Gastro Catering trives med det vi gjør, og målet er at vi skal klare å vise gjestene nettopp det hver eneste dag, sier Arntzen.

Les mer om Årets kunde-prisen.

ANNONSE