Smaksunivers med stort potensial

Te er opplevelse, og nordmenn er dristigere i sine te-opplevelser enn vi briter, humrer Stephen Twining. Nå satser Twinings på Infuso; frukt- og urtete med helse i hvert slurp.

Vi møter tiende generasjon Twining i den legendariske «te-helligdommen» på The Strand, i den britiske hovedstaden. Her har Twinings of London holdt det gående siden 1706, den gang Thomas Twining kjøpte Tom's Coffee House fra sin tidligere arbeidsgiver Thomas D'Aeth, for å satse på «fine tea».

«Master Blender» i hvert land

Vel fremme tar vi plass i «test-baren», lengst inn i det trange men trivelige lokalet. Her skal Stephen Twining ta oss med på en internasjonal te-reise via gane og smaksløker.

– Vi har en egen ekspert – en «Master Blender» – for hvert land vi henter te fra. Smaken som tebladene avgir kan nemlig variere, både med størrelse og med når, hvor og hvordan teen høstes. Jobben til en «Master Blender» er å sørge for at de 26 000 ulike te-linjene som vi skaper te-variantene våre fra, likevel gir samme smak uansett omstendigheter.

Egen blanding med kundens navn

– Da fjerde generasjon Twining drev forretningen, var det vanlig at kunder fikk utviklet sine egne te-varianter hos oss, basert på de smakene som kundene søkte etter. Blandingene fikk deretter gjerne kundens navn. Det var slik «Earl Grey» så dagens lys, en sort te med smak av bergamott. Den dag i dag er teen signert av Grey-familien – nå den syvende jarlen i rekken, forteller Twining.

Dristige nordmenn

Mens vi slurper oss gjennom variasjoner på sort, grønn og urtete, påpeker Twining at nordmenn er dristige te-drikkere.

– Vi briter tenderer nok til større te-purisme enn dere. Nordmenn går ikke av veien for å eksperimentere, og det er bra! Påpeker Twining, som likevel innrømmer at også briter ofte bommer på sin te-brygging.

– Vi drikker te med øynene. Vi legger teposen i koppen, heller på vann, og så – etter 30 sekunder – har jo teen riktig farge... Så da må den vel være ferdig, ikke sant? Feil! Optimal trekketid er mellom tre og fem minutter, veileder te-nestoren med autoritet.

– Og vil du ha en søtere te, så bruker du honning. Raffinert sukker er fy!

Tradisjonsrik og moderne

Sin 312-årige historie til tross; Twinings hviler ikke på sine laurbær. For ikke lenge siden lanserte Twinings Infuso; sin nye serie med frukt- og urtete. Her møtes blant annet ingefær, rooibos, kanel, lakris, mynte og appelsin – i ulike sammensetninger – til en smaksfest av de sjeldne. Det som er enda bedre, er at Infuso-teen er like sunn som den er god.

– Infuso er utviklet både fra et helse- og et smaksperspektiv, sier Evgenia Safronova, som er merkevareansvarlig på Twinings.

– Det er naturlige smaker fra naturlige produkter. Ganske enkelt «Enjoyable Health»!

Infuso-serien er satt sammen av over 200 ingredienser, og har sin egen «Master Blender» som sikrer kontinuitet og forutsigbarhet i smaksbildet.

Utdanningsmulighet

Nordmenn er kanskje først og fremst kaffedrikkere, men te har sin selvfølgelige plass også hos oss. For Twinings er Norge et viktig marked, og Stephen Twining er nøye med å påpeke at han ikke ønsker å ta kaffekoppen fra oss.

– Vi tror snarere på kategoriutvidelse. Dessuten ønsker vi å fremme te-kunnskap. Fordi te tilbyr et univers av smaker, har serveringsstedene en fantastisk utdanningsmulighet ut mot gjestene. Te byr på både spennende valg og merverdi, og det bør bransjen kapitalisere på!

ANNONSE