Facebook Pixel analytics tool

Gode kår for Torghallen i Bergen

Seks år etter at den nye torghallen i Bergen sto ferdig melder innflyttede torghandlere om gode kår. Bergens fremste kjennemerke opplever bredere kundegrunnlag og omsetningsvekst.

Vi driver som før, men i et mer moderne konsept, forteller Arnfinn Djukastein, som sammen med Sebastian Bernard står bak fiskehandleren Fish Me. Etter 22 år utendørs flyttet Djukastein inn i torghallen i 2012, og har merket en interessant dreining i måten å drive butikk på. I de første årene sto salg over disk for størstedelen av omsetningen. I dag står serveringsdelen for hele 70 prosent av omsetningen.

– Med servering kan vi tilby kundene bedre totalopplevelser. Husk at vi har mange turister som kunder, og for dem er det ikke bare å ta med en koffert full av fisk på flyet. Turistene ønsker å oppleve kvalitetsmat her og nå, og det får de i torghallen. Fiskehandleren legger også til at Fish Me fikk skjenkebevilling allerede i 2013.

– Vi var vel de første noen gang som omsatte alkohol på fisketorget på lovlig vis, humrer Djukastein.

Mer servering enn salg

Det enkeltproduktet som selger best hos Fish Me er kongekrabbe. Men sushi har tar stadig større plass i salgsstatistikken.

– Det å ansette egne sushikokker viste seg å bli en suksess. Nå opplever vi lange køer av japanske turister som vil ha nasjonalretten servert med norske råvarer. Det ser vi som et godt tegn!

Positivt med mathall

Nærmeste nabo til Fish Me i torghallen er Fjellskål fisk & skalldyr, som også var å finne på det gamle fisketorget. Eier Dan Even Fjellskål er  fornøyd med å ha fått tak over hodet.

– Dette har vært positivt. Med mathallen blir det lettere å opprettholde kontinuitet i kvalitet og kunnskap. Jeg tør påstå at dette innendørs fisketorget byr på det beste mangfoldet i landet når det gjelder sjømat.

Dan Even Fjellskål mener å se visse fellestrekk hos kundene på torget.

– De som kommer hit er nok over gjennomsnittet interessert i mat. De vet hva de skal se etter, og stoler på at vi kan levere topp råvarer.

Lokale kunder og gode opplevelser

Både Fjellskål og Djukastein melder om økt pågang fra lokale kunder. 

– Bergenserne er i ferd med å gjenoppdage fisketorget. Kundegrunnlaget øker jevnt og trutt, og da snakker jeg om faste kunder, understreker Fjellskål.

– Men uansett handler det om å skape gode kundeopplevelser. Alle kjenner noen, og når en kunde får en god opplevelse her i hallen, vil andre få vite om det, samme hvor i verden kunden måtte komme fra.

Topprestauranten

I likhet med naboen Fish Me byr Fjellskål fisk & skalldyr på serveringsfasiliteter, og også her er skjenkebevilling på plass. 

– Stadig flere bergensere får også øynene opp for at det finnes høykvalitets sjømatrestauranter på fisketorget. Her er det varmt og godt året rundt, og maten er alltid like god, avslutter Dan Even Fjellskål.

ANNONSE