Facebook Pixel analytics tool

– La gjesten være «konge for en kveld»!

– Dette er det nyeste tilskuddet til grupperingen, sier Roger Sande og åpner døren til Bellini – et sted som på en og samme tid er restaurant, café og bakeri. Det hele med en umiskjennelig italiensk flair. Duften av nystekt brød kombinert med synet av vellagrede Parma-skinker og italienske spekepølser som henger over disken, frister straks til å bli nærmere kjent med stedet.

Sande er driftansvarlig i Mat & Uteliv, den største grupperingen av serveringssteder i Kristiansand, eid av restaurantgründer Geir Legreid. De 8 stedene som nå inngår i Mat & Uteliv, er konsentrert i og rundt Marken, den travle og trivelige gågaten som går tvers gjennom kvadraturen i Sørlandets største by.

Kristiansand – en spennende utelivsby

Restauranttettheten er høy i dette området, og hvordan er det å hevde seg i konkurransen utenom de hektiske sommermånedene?

– En av de viktigste suksessfaktorene er nok å ha gjennomførte konsepter som vektlegger kvalitet i alle ledd, mener Sande.

– Kristiansand er en spennende utelivsby året rundt, men man må ha noe som trekker lokale kunder. Det er enkelt sagt en kombinasjon av god mat, hyggelig miljø og utmerket service. For å skape denne miksen på best mulig måte, må du ha gode medarbeidere! Der vil jeg si vi er godt rustet. Vi jakter hele tiden på de beste! I den sammenheng er det nok en fordel at vi er så store som vi er. Vi har et sted mellom 160–170 medarbeidere, og folk i bransjen kjenner oss.

Særpreg preger spisestedene

– Samtidig må vi også tilby noe som er spesielt og som skiller oss ut fra konkurrentene. Her på Bellini får du bl.a. pizza tilberedt i en gedigen pizzaovn vi har importert fra Napoli, og vi lager alle brød og bakervarer selv. Vi er også glade i nye, genuine ting og retter, og er alltid på utkikk etter råvarer som kan bidra til å friste gjestene med noe nytt på menyen. Det gjelder alle stedene som inngår i Mat & Uteliv. Mange gjester er nysgjerrige og ønsker å prøve nye smaksopplevelser. Da er det viktig på følge med for å kunne fange opp trender som blir populære.

Konge for en kveld

– Jeg er veldig opptatt av at alle som jobber i systemet vårt er «på»! De må se gjestene, og de må være opptatt av å gi dem en fin opplevelse. Folk flest går jo ikke så ofte ut og spiser, og når de først skal ut, ja, så vil de gjerne være «konge for en kveld»! De vil skjemmes litt bort og ha det bra. Den opplevelsen må vi gi dem, slik at de blir fornøyde og kommer tilbake. I dette ligger det også at man er bevisst på dette med mersalg. Folk flest oppfatter det positivt å bli tilbudt litt ekstra eller få konkrete anbefalinger. Jeg tror ikke så mange gjester oppfatter det å bli tilbudt en dessert etter hovedretten som mersalg. For de fleste er dette snarere noe som forbindes med god service, fremhever Sande.

Sommerforventninger

– Nå er jo Mat & Uteliv en betydelig aktør i byens serveringsbransje året rundt, men det blir vel litt ekstra trykk når sommeren nærmer seg?

– Det er klart vi merker at byen fylles med turister, og vi setter stor pris på sommeren. Den er absolutt viktig for oss, men poenget mitt er at vi ønsker å ha steder som også appellerer til folk utenom høysesongen fordi stedene har et kvalitetskonsept. Det gir det beste grunnlaget for vekst.

– Apropos det, er det noe nytt på gang?

– Mjaa, det skal vel ikke sies så mye om det enda..., men vi har nettopp fått tilgang på et spennende hjørnelokale – faktisk vegg i vegg med Bellini! Der har vi spennende planer. Du får ta turen ned til Kristiansand i sommer. Da åpner vi vår nye satsing, sier Roger Sande.

ANNONSE