Populære «fri for»-produkter gir valgfrihet

– Vi er opptatt av å skape matglede, og vi er opptatt av å gi valgfrihet for gjestene – også dem som har allergi i en eller annen form. Dette mener vi har stor betydning for kundeopplevelsen for alle som har behov for noe ekstra – i form av ulike «fri for»-produkter, sier administrerende direktør Christine Bugge Jensen i selskapet Jensen & Co.

Etter noen år hvor selskapet primært har fokusert på dagligvare, har man igjen gått aktivt inn i serveringsmarkedet.

– Det gjør vi fordi vi mener vi har mye å tilføre både kantiner og hotellrestauranter i form av viktige produkter som etterspørres av stadig flere, forteller salgsdirektør Thor-Morten Jacobsen.

Smakfulle

– Har du cøliaki eller melkeintoleranse, kan det være en utfordring å finne produkter som passer og som smaker godt, fremhever key account manager Sissel Bjørk Dahl, som har jobbet i mange år med produkter og løsninger tilpasset allergikere.

– Det har ofte vært lite å velge mellom, og smak har helt klart vært en utfordring! Mye av det som ble tilbudt denne kundegruppen tidligere, smakte rett og slett ikke spesielt godt! De siste årene har vi jobbet mye sammen med ulike leverandører for å høyne både smak og kvalitet på disse spesialproduktene. Det har gitt veldig gode resultater, og vi får mange fine tilbakemeldinger på at vi leverer meget bra på dette.

Ønsket

– Det har også skjedd en holdningsendring til denne typer produkter, mener Dahl.

– Før kunne jeg ofte få følelsen av at dette var noe man nærmest var tvunget til å ha et lite utvalg av. Nå opplever jeg at kjøkkensjefer flest både vil ha bredde og utvalg av «fri for»-produkter fordi det betyr så mye for de gjestene det gjelder. Det oppleves rett og slett som god service å kunne ha et bra tilbud på dette området, forteller Dahl.

– Vi opplever også at flere ønsker å få tips og råd om tilberedning. Mange i serveringsmarkedet ønsker mer kunnskap om hva man kan tilby kunder med allergier, sier Jacobsen.

– Vi ønsker å være en kunnskapsbedrift på dette området, og har mye kompetanse å tilby.

Singelpakket

SINGELPAKKET

– Emballasje betyr mye på dette området. Ved å singelpakke produkter, øker holdbarheten og matsvinnet reduseres. Merkingen på emballasjen vektlegges også sterkere, innskyter Jensen.

– Vi har også et sterkt fokus på emballasje ut fra et bærekraftsperspektiv. Vi har bl.a. en spennende serie med bønner og grønnsaker fra kvalitetsprodusenten Bonduelle. Disse kommer i såkalte Easy bags spesielt utviklet for storhusholdning. De er enkle både å håndtere og åpne. Samtidig gir de lite avfall. I tillegg har de en praktisk kolliløsning som frigjør lagerplass, forteller Jacobsen.

Drikkeprodukter

– Ved siden av en rekke ulike bakeriprodukter uten gluten som passer inn både på frokostbordet og på lunsjbuffeten, har vi også mange spennende drikkeprodukter som passer for allergikere. For eksempel Oatly havredrikker som også er populære for folk som er opptatt av å holde seg i form. Vi har ulike Dream-drikker laget på nøtter og ris, og har nettopp lansert en mandeldrikk med havre, forteller Jacobsen.

.– Mange forbrukere ønsker disse alternativene fordi de passer deres livsstil. Da oppleves det veldig positivt å finne disse valgmulighetene på en frokost- eller lunsjbuffet, sier Jensen.

Muligheter

– Vi er opptatt av å formilde at det er mye spennende man kan gjøre med produktene vi har i porteføljen vår. Det ønsker vi å bidra til mer kunnskap om. Derfor har vi styrket salgsorganisasjonen vår i serveringsmarkledet, forteller Sissel Bjørk Dahl.

ANNONSE