Facebook Pixel analytics tool

Veien fra bønne til lønnsom kaffekopp

Ikke undervurder betydningen av at en gjennomsnittlig norsk kaffedrikker får i seg 3,7 kopper kaffe daglig. Nordmenn vet å sette pris på god kvalitetskaffe, men hva er det egentlig som kreves for å få det til? Og hvordan har det seg at ulike typer bønner kan gi vidt forskjellige smaksopplevelser? Hvor kommer bønnene fra opprinnelig, og hva skjer med dem etter at de er samlet inn?

Lær litt mer om kaffe i videoen øverst i artikkelen.

– Kaffe er viktigere enn du tror

Kaffe utgjør den største omsetningsandelen for mange serveringssteder. Vi spør Ole Wiggo Lian i Joh. Kaffe om hva som er første bud for å lykkes med en økning. 

– Det er å satse på kvalitet, fordi norske forbrukere har høye forventninger til kaffen som serveres. Dette gjelder alt fra bønnene som benyttes til utstyret som brukes i tilberedningen. Rutiner for renhold og vedlikehold spiller også inn. Renhold av kaffemaskiner har utrolig mye å si for kvaliteten, fremhever Lian

Det er for øvrig mye å tjene på å øke bredden i kaffetilbudet. 

– Det er tungtveiende økonomiske argumenter for at mange serveringssteder bør gjøre mer ut av kaffemenyen sin. Kaffe er jo det produktet på menyen som gir den høyeste bruttofortjenesten med minimal håndtering, sier markedssjef Frode Hval i Joh. Kaffe.

Kundetilfredshet det viktigste

– Likevel bør man ha i mente at det viktigste argumentet for å satse på kaffe har med kundetilfredshet å gjøre. For gjestene dine kan det bety mye. Gjennom å satse på bredde i tilbudet, viser du at ditt sted er opptatt av å gi gjestene en hyggelig kaffeopplevelse som avrunding på et bedre måltid, understreker Hval.

Økt etterspørsel etter kvalitetsbønner

– Vårt inntrykk er at stadig flere storhusholdningskunder er opptatt av kvalitet når det gjelder kaffe. Det reflekteres i etterspørselen etter blandinger som er sammensatt av kvalitetsbønner, som for eksempel Evergood, og i økningen i salget av hele bønner i Coffee of the World-serien, forteller Lian.

Han mener det er avgjørende å kommunisere valgmuligheter til gjestene.

– Det frister, og det bidrar til økt omsetning. Nettopp derfor er det verd å jobbe målbevisst med å øke kaffeomsetningen.

Øk inntjeningen med kanner

Har du noen gode tips til hvordan kaffen bør serveres, Frode Hval?

– Jeg tror det er mye å hente på å servere kanner fremfor å selge en kopp med kaffe. For det første skaper det en litt annen stemning rundt bordet, og for det andre oppfattes dette positivt av gjestene. I tillegg er det mer lønnsomt.

– Jeg pleier å anbefale en 3-kopps presskanne til to personer, og en 6-kopps kanne til fire. Dette er jo en liten detalj, men den betyr mye både for kundeopplevelsen og for lønnsomheten, sier Hval.

Kaffe og alkohol

Både Frode Hval og Ole Wiggo Lian oppfordrer til å ta kontakt med distrikssjefene hos Joh. Kaffe for tips og råd til hvordan du kan øke kaffesalget. 

– De har mye erfaring med å sette sammen selgende kaffemenyer som er tilpasset ulike steders behov, sier Lian.

– Det er mange muligheter når det gjelder å kombinere for eksempel kaffe og alkohol. Ønsker man å gjøre noe mer rundt dette, vil jeg anbefale at man får hjelp til å finne frem til alternativer som passer det enkelte serveringssted, utdyper Hval. 

ANNONSE