Sunnhet som satsingsområde for mat- og drikkebransjen

+
Både plassering, merking, pris og porsjonering kan ha betydning for hva serveringsgjestene forsyner seg med.

«Sunnhetskonferansen 2018» blir arrangert i dag. Der vil forskere og representanter fra myndighetene og næringslivet fortelle hvordan vi i praksis kan og bør fremme sunnere valg hos forbrukere.

Forbruksforskningsinstituttet SIFOs tips og forslag til konkrete virkemidler i restauranter finner du nederst i denne artikkelen.

Dulter forbrukeren i en sunnere retning

Bakgrunnen for konferansen er en rapport som ble lansert i fjor av GreeNudge (se faktaboks). Rapporten «Mulighetsrommet: Hvordan påvirke forbrukere til å velge sunnere» tar for seg forskning på hvordan dagligvare, restauranter og skoler kan ta i bruk situasjonsbestemte virkemidler, såkalt «nudging», for å få flere til å velge litt sunnere. De siste årene har det vært en stigende interesse for virkemidler som plassering, merking, pris og porsjonering. Mange små valg kan ubevisst dreies i en litt sunnere retning og over tid skape positive helseeffekter.

Sunnere valg i kantiner og restauranter

Konferansen vil ha en egen bolk som tar for seg «Sunnere valg i kantiner og restauranter». SIFO sin undersøkelse i forbindelse med rapporten viser at 70 % av studiene rapporterte om en middels eller sterk effekt av situasjonsbestemte virkemidler.

Det fullstendige programmet for Sunnhetskonferansen finner du her.

Årsak til sykdom og tidlig død

Usunt kosthold er blant de viktigste risikofaktorene for sykdom og tidlig død i Norge og resten av verden. Den nasjonale handlingsplanen for bedre kosthold (2017–2021) anbefaler kosthold med mindre mettet fett og tilsatt sukker og salt, og mer inntak av frukt, grønt, fisk og grove kornvarer.

Tips og forslag til restauranter

Plassering

  • Øke antallet sunne retter på menyen 

  • Flere valgmuligheter – hva man putter på tallerken og hvor mye 


Merking

  • Koble «sunnhet» til opplevelsen av god smak og sensorisk kvalitet: «smakfullt», «naturlig», «nytt og spennende» 

  • Energi- og sunnhetsmerking kan fungere salgsfremmende 

  • Velge sunnhetsmerker med symboler fremfor numerisk informasjon 

  • Gjester synes å være mer opptatt av å unngå «rødt» (usunn mat) enn å kjøpe «grønt» (sunn mat)  

Pris

  • Redusere pris på sunne alternativer

Porsjonering

  • Små justeringer av porsjonsstørrelser – viktig at gjestene opplever at de gjør «gode kjøp» og ikke får for lite for pengene 

  • Endre form og størrelse på tallerkener/glass slik at porsjonene blir mindre 


Kombinere flere virkemidler, for eksempel merking, markedsføring og pris 


ANNONSE