Restaurantfestival til glede for både gjester og restauranter
– Vi vil tilby matglede og inspirasjon til gode priser, sier Alexander Westrup, Marketing Manager Nordics i Bookatable, arrangøren bak Restaurantfestivalen, som varer frem til 25. februar. Restaurantenes gode tilbud frister serveringsgjester ut i en ellers rolig sesong.
– Utover dette er Restaurantfestivalen selvsagt en fantastisk mulighet til å ta imot gjester som kanskje ikke ville ha valgt å besøke restauranten om det ikke hadde vært for tilbudet, tilføyer Westrup.
2 retter for 250/350 kr
Restaurantene som deltar på festivalen, har nemlig utformet et spesialtilbud: 2 retter for 250 kr eller 350 kr. Bestillingen gjøres via Bookatable, et nettbasert bookingsystem som er eid av Michelin.
Restauranter i både Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm og Fredrikstad deltar på Restaurantfestivalen i år. Konseptet kom først til Oslo, og er fremdeles best kjent der.
– Jeg vil oppfordre flere restauranter utenfor Oslo til å delta, og håper vi til neste år vil se en økning også utenfor hovedstaden, sier Westrup.
Festivalen har kommet for å bli
– Det første året vi arrangerte Restaurantfestivalen, i 2015, deltok 30 restauranter og 2500 spisende gjester. I år er 70 restauranter med, så utviklingen har vært veldig positiv. I år håper vi at antallet matglade gjester kommer over 10 000.
– Responsen er kjempegod, både fra de medvirkende restaurantene og gjestene, så vi skal satse videre på Restaurantfestivalen også i fremtiden, forteller Westrup.
Noe for enhver smak
– Restaurantene velger selv hva de vil sette på festivalmenyen. Enkelte tilbyr flere forskjellige retter som gjestene kan velge fra, mens andre har en ferdig bestemt to-retters meny eller tapasservering. Det er nettopp det som er så flott med festivalen – det finnes noe for alle, sier Westrup.
– Alle typer restauranter er velkomne til å delta på Restaurantfestivalen; vi har alt fra herlige familierestauranter til Michelin-anbefale restauranter. Det er viktig for oss å kunne garantere at alle tilbudene som tilbys i regi av festivalen holder høy kvalitet.
Inspirasjon fra Sverige
I Sverige blir det tilsvarende konseptet «Krogveckan» arrangert niende året på råd, med 200 deltakende restauranter i år. Målet er å slå fjorårets resultat, som var 43 000 gjester.
– En tilsvarende utvikling er selvsagt noe vi ønsker å oppnå også i Norge på sikt, sier Alexander Westrup.