Nyhetene du kan se frem til i årets første lanseringsvindu

Et fellestrekk for mange av nyhetene er ny variasjon over kjente produkter, gjerne med nye og spennende smaker. Enkelhet og effektivitet - uten at det går på bekostning av trendene bærekraft, helse og sunnhet - er også et gjennomgående trekk.

Nyhetsvinduet i uke 8 byr på 310 matnyheter og over 400 non-foodnyheter.

Populær kylling

Trendeksperten Andrew Freeman skriver i sin trendrapport at kylling tilberedt på en rekke forskjellige måter øker i popularitet. For de som har sansen for litt sterk mat, kan en presset kyllingfilet med en sprø og spicy panering fra Jæder falle i smak. Også Vestfold Fugl lanserer smakfulle kyllingprodukter, deriblant et nytt overlår-produkt med smaken «korean pepper».

Pølsefest a la gourmet

Unil har flere nyheter i segmentet gastropub/restaurantpølser: Urøkt Bratwurst med rikelig smak av pepper og karve, tex-mex-pølse med smak av ost og spanske krydder samt en tredje variant med norske smaker; skogsopp og en tydelig smak av timian.

Spesialpølser kan du med fordel kombinere med pølsebrød av høy kvalitet; fra Kristiania Gourmet får du nå brioche pølsebrød. Serverer du gourmetburger, kan det passe med et steambun burgerbrød fra Haugen-Gruppen.

Til en burger av god kvalitet bør selvsagt pommes fritesen stå i stil. I årets første nyhetsvindu lanseres det flere premium-nyheter i denne kategorien. Fra Haugen-Gruppen får du lange Stealth Fries og Potato Twisters/Curly Fries; begge har en unik coatingteknologi som bevarer varme og sprøhet.

Lettvint fingermat

Snacks som er enkel både å tilberede og spise er en økende og etterspurt kategori. Interessen for surdeigsbrød vokser, så kanskje du skal vurdere Lantmännens rustikke toast laget av surdeigsbrød med klassisk ost, skinkefyll og sennepssaus?

Pretzelbrød er opprinnelig et tysk, tradisjonsrikt bakverk. Dette passer utmerket som rask snack eller som siderett. Fra Danora kan du få minipretzel fylt med cheddar; det er bare å varme og servere. En nyhet fra Marexim er Pretzel maxi; en prisvinnende og internasjonal suksess. Klassikeren Mac and Cheese kommer dessuten i ny form. Haugen-Gruppen lanserer Camembert Bites; premium ostebasert snacks som passer til forrett og tapas.

Rustikke stykningsdeler

Mange serveringssteder ønsker å spare tid, og flere leverandører kommer med spennende produkter som tilfører vekst i kategorien ferdigmat. Med sitt Stykkevis & delt-konsept tilrettelegger Nortura for enklere tilberedning av spennende råvarer og stykningsdeler. Et nytt produkt i konseptet heter Storfe Tomahawk, som egentlig er entrecôte med bein. Når kjøttet blir stekt med beinet på, får kjøttet ekstra smak. Beinet gir dessuten kjøttet et tøft uttrykk og egner seg derfor godt på bordet. Tomahawk-stek blir også tilgjengelig fra Grilstad.

Nortura lanserer i tillegg sous-vide-produktene Pork Belly Strips og Pigwings. Kjøttet er klart til bruk; det er bare å tilsette krydder/glace etter smak. En nyhet som egner seg svært godt for kebabmarkedet, er et ferdig stekt halal dønerkjøtt fra Roar Stang.

Fisk som er enkel å tilberede

Jakob & Johan Dybvik lanserer den første ferdige carpaccio av klippfisk på markedet. Fisken er ferdig oppdelt i tynne skiver, og egner seg til forretter og tapas. Jakob & Johan Dybvik vant for øvrig nylig to priser under Det Norske Måltid 2017 for sin klippfisk.

Blant de øvrige fiskenyhetene finner vi to panerte produkter. Fra Findus kan du få en torskefilet med sitron- og pepperpanering. Orkla tilbyr et glutenfritt og nøkkelhullsmerket produkt av sei iblandet 17 % grønnsaker med kirkertspanering. Passende tilbehør til disse produktene finner du også i lanseringsvinduet. Haugen-Gruppen lanserer store kapers med stilk i ny forpakning; en dynoskål som gir en unik holdbarhet, 18 måneder tørrlagret. Et helt nytt produkt i samme type dynoskål er grillet fennikel i olje.

Vegan/vegetarsortimentet vokser

Interessen for grønne alternativer er voksende, og det kommer stadig nye produkter som gjør det enkelt å kunne tilby flere vegan-/vegetarretter på menyen. Både Anamma og Findus lanserer nye burgere i sitt sortiment. Stabburet tilbyr den første vegetarlasagnen som er halvgastronorm. Til de som ønsker et vegetarisk alternativ til gyoza dumplings, lanserer Haugen-Gruppen nå dumplings med soya og finsnittede grønnsaker sammen med ingefær, hvitløk og vårløk. Til disse kan du for eksempel servere den nye ponzusausen fra Kikkoman; en sitruskrydret soyasaus som hever smaken på både sjømat, grillet kjøtt og grønnsaker.

Miljøvennlig non-food

Miljøvennlige produkter er etterspurt blant kundene, og det blir stadig større konkurranse blant produsentene. Non-food-nyhetene er preget av bærekraftstrenden; 40 % av produktene er klassifisert som komposterbare. Blant nyhetene finner vi spiselige skåler laget av potetstivelse fra Vegware, som er et plantebasert konsept. 

Meierinyheter

Rørosmeieriet lanserer flere nyheter, blant annet kefir naturell, som brukes mye i matlaging. En annen nyhet er laktosefri økologisk lettmelk; dette er den første lavpasteuriserte lettmelken i Norge med 1,2 % fett.

For de helsebevisste forbrukerne kommer de populære Skyr-yoghurtene nå også med en ny konsistens; luftige varianter i beger. Yoghurten er naturlig proteinrik og fettfri, laktoseredusert og uten tilsatt sukker. Like sunne Skyr-varianter blir tilgjengelig også i praktiske klemmeposer.

Du finner alle disse produktene, i tillegg til mange flere, i ASKO Netthandel. 

ANNONSE