#notonthemenu skal forhindre seksuell trakassering

Servitørene er ikke på menyen; det er budskapet i en kampanje som skal bekjempe seksuell trakassering på norske serveringssteder.

#metoo-kampanjen har avdekket at trakassering er et betydelig problem i norsk arbeidsliv, og undersøkelser viser at ansatte i serverings- og overnattingsbransjen er særlig utsatt. I julebordsesongen er det ekstra ille.

– Dette er en hyggelig høytid, men dessverre kan det være større sjanse for å bli utsatt for seksuell trakassering når det er mye alkohol involvert, sier leder i Fellesforbundet Jørn Eggum.

Samarbeidsprosjekt

Fellesforbundet og NHO Reiseliv har gått sammen om kampanjen, som henvender deg til både gjester, ansatte og arbeidsgivere. En kulturendring må til for å hindre og forebygge seksuell trakassering, og #notonthemenu eller #ikkepåmenyen har til hensikt å skape bevissthet om problemet.

Arbeidsgiver har et lovpålagt ansvar

Hovedansvaret for å hindre trakassering ligger hos arbeidsgiver, som blir oppfordret til å rette oppmerksomheten mot trivsel og sikkerhet i julebordsesongen.

– Det er viktig at leder forbereder de ansatte på den perioden de går inn i. Snakk om temaet på personalmøtet, og etabler gode rutiner og praksis i forkant, som følges opp underveis. Forbered de ansatte på hvordan de skal støtte sine kollegaer og håndtere ubehagelige gjester, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

– Arbeidsgivere har en lovbestemt plikt å sikre et trygt arbeidsmiljø for sine ansatte. Det må være lav terskel for å melde ifra til leder dersom man opplever seksuell trakassering, og lederen må ta det seriøst og ta tak i det umiddelbart, sier Krohn Devold.

Eggum sier at Fellesforbundets erfaring er entydig:

– Ansatte i bedrifter med klare retningslinjer har det tryggere. De vet hvordan situasjoner skal håndteres og ikke minst følges opp, sier Eggum.

Plakater med budskap

Kampanjen inkluderer kampanjemateriell som serveringsstedene kan benytte seg av. En av plakatene ber gjestene om å vise respekt for personalet, mens en annen oppfordrer de ansatte til å varsle arbeidsgiveren dersom de opplever uønsket atferd.

En utfordring skal være å få servitørene til å forstå at de faktisk blir seksuelt trakassert, og at det finnes systemer for å håndtere det. Studier har også pekt på at ansatte med utstrakt kundekontakt ser på uønsket seksuell oppmerksomhet som «en del av jobben».

– Vi har en høy andel kvinnelige ledere og god kjønnsbalanse. Det gir oss et godt grunnlag for å ta tak i dette. Vi aksepterer ikke seksuell trakassering i vår bransje, sier Krohn Devold.

Råd for å bekjempe trakassering

Arbeidstilsynet og Likestillings- og diskrimineringsombudet har gått sammen med LO og NHO om å gi råd for å få en slutt på seksuell trakassering.

Ledere tilbys kurs

Sammen med likestillings- og diskrimineringsombudet tilbyr NHO Reiseliv kurset «Hvor går grensen?», om hvordan du kan forebygge og håndtere seksuell trakassering på arbeidsplassen. Kurset er beregnet for bedriftsledere, avdelingsledere og HR-ansvarlige i bransjen. 

ANNONSE