Årets kundekonsulent: – Kundenes tillit er alfa og omega
– Ærlighet er det viktigste for meg. Min oppgave er å veilede kundene i hva det lønner seg å kjøpe for at de skal få mest ut av avtalen sin, sier Tommy Bråthen fra ASKO ØST, som i høst ble kåret til Årets markedskonsulent 2017 i ASKO.
Blant kriteriene for å bli Årets markedskonsulent er nettopp kundetilfredshet. I jurybegrunnelsen ble det fremhevet at Tommys kunder opplever ham som en kompetent rådgiver med mye kunnskap.
– Jeg er veldig takknemlig for utmerkelsen jeg har fått. Det er ekstra artig fordi jeg har hatt jobben i såpass kort tid – jeg begynte i april 2016. Brannen i Vestby bød på ekstra utfordringer; det har vært en bratt læringskurve og hard jobbing, sier Tommy.
Ville jobbe med mennesker
– Hvordan var veien frem til jobben som markedskonsulent?
– Jeg er utdannet kokk, og har jobbet som det i 13 år. I 2013 hadde jeg en liten pause der jeg var salgskonsulent i Enghav. Det ga mersmak å jobbe mer ute blant mennesker. Da Enghav ble kjøpt opp, vendte jeg likevel tilbake til kjøkkenet; som kjøkkensjef i Choice. Der var jeg i to år, inntil jeg fikk høre at markedskonsulenten min fra ASKO skulle pensjonere seg. Blant mange søkere fikk jeg jobben, og her er jeg i dag! Det er gøy at jeg kan bruke og bygge videre på erfaringen min i jobben som rådgiver for horecabransjen, som er mitt hjerte nær.
– Hvordan blir du møtt av kundene?
– Når kundene har tillit, blir det nærmest som et vennskapsforhold der de rådfører seg med meg. Kjøkkensjefene har strenge krav, og blir målt på varekost og bunnlinje. Kokken i meg ser alltid etter bedre løsninger, og jeg deler gjerne tips, enten det dreier seg om oppskrifter eller praktisk og økonomisk kjøkkendrift.
– Jeg vil legge til at vi er 13 konsulenter i ASKO ØST, og alle har de samme målene. Jeg tror ikke jeg gjør så mye annerledes enn de andre. Vi som er markedskonsulenter skal være gode rådgivere og diskusjonspartnere for våre kunder. Noen ganger må også vi rådføre oss; da er det godt å ha en god salgssjef og gode kolleger.
– Jeg vil understreke at vi aldri drar lasset alene, det er teamet til ASKO ØST som sørger for at jeg kan bruke tiden på kundene mine. For eksempel har vi en egen kundekoordinator, som ordner opp hvis det dukker opp utfordringer med logistikken. Slike ressurser er det godt å ha med på laget! Så all ære til ASKO ØST, som kontinuerlig jobber med å bli enda bedre.
– Hvordan forbereder du deg til kundemøtene?
– I forkant av møtene undersøker jeg blant annet om kunden kjøper de mest hensiktsmessige produktene i henhold til avtalen de har. Det er viktig for meg å utnytte tiden godt; kunden skal alltid sitte igjen med noe etter et møte. I etterkant får de alltid et referat, noe de setter stor pris på.
Totalleverandør med fantastisk logistikk
– På hvilke områder mener du kundene kan ha mer å hente når det gjelder samarbeidet med ASKO?
– Jeg gjør kundene oppmerksomme på at man sparer mye tid – og dermed penger – på å samle mest mulig over ASKO. Jo mer du bestiller, desto bedre rabatt får du gjennom ordreskalarabatten. Noen kunder glemmer at de kan få opptil tre rabatter på én ordre. Og tenk på ledetiden, det går ca. 24 timer fra bestilling til levering. Storbrannen i fryselageret, og de utfordringene den medførte, tydeliggjorde at ASKO har en fantastisk logistikk!
– I tillegg er det mange som ikke er klar over hvor stort sortimentet vårt er. ASKO er en totalleverandør som leverer alt fra toalettpapir til lokalmat. Dette er det viktig for meg å få frem. Også vil jeg påpeke at ASKO ikke bare har store leverandører, vi har også mange små, som vi er opptatt av å løfte frem. Vi har for eksempel fått en egen markedskoordinator for lokalmat som deler kunnskap med oss.
Tommy legger til at det vil bli mye enklere å få oversikt over utvalget i den nye netthandelen, som rulles ut for fullt i 2018. Kundene kan glede seg til en kjempebra netthandel, som blant annet inkluderer en veldig nyttig og effektiv søkemotor, sier han.
– Hva er det morsomste med jobben?
– Jeg har både bensinstasjoner, restauranter og omsorgssenter blant kundene mine. Den store variasjonen gjør at ingen dager er like. Det er som kokkeyrket egentlig, man lærer noe nytt hver dag, og blir aldri utlært!