Fenalår fra Norge i EUs eliteklasse

– En merkedag for norsk landbruk og jeg gratulerer ambisiøse fenalårprodusenter som nå virkelig kan vise franske forbrukere at de er i eliteklassen, sa Landbruks- og matminister Jon Georg Dale da produsentsammenslutningen «Fenalår fra Norge» fikk overrakt bevis for at de på sine produkter kan bruke EUs PGI-merke (Protected Geographical Indication)

– Dette er enormt viktig for den eksportsatsingen vi har i ulike EU-land og i Paris og Frankrike spesielt, sier Per Berg, leder for produsentsammenslutningen. Fenalår fra Norge består av de fem bedriftene Bjorli Fjellmat, Finnsbråten, Fatland, Grilstad og Nortura.

Konkurrerer mot parma- og serranoskinke

– Vi har ventet i to år på å kunne sette EUs logo på de franske fenalårpakkene. Vi vet fra ulike franske forbrukerundersøkelser at denne lille blå og gule logoen nesten er en forutsetning for å nå fram til den kjøpesterke forbrukeren. Skal vi konkurrere mot parmaskinke og serranoskinke i kjøttdisken hos delikatessebutikkene i Paris, er dette gull verdt, sier Berg.

Har skyndet seg sakte

Helt siden 2015 har Fenalår fra Norge – godt hjulpet av eksportstøtte fra Landbruks- og matdepartementet – jobbet med å få innpass på det franske markedet. Salget har krøpet jevnt og trutt oppover, fra 300 kilo i 2016 til nærmere 900 kilo i 2017. Nå er ambisjonen å øke salget til minst 3000 kilo.

Fenalår fra Norge skiller seg ut fra andre fenalårprodukter med krav i forskrifts form til lavere saltinnhold, lengre modningstid og utvalgt norsk råvare.

– Vi har skyndet oss sakte, sier Svein Andreassen som representerer Grilstad ved varemerket Tind i produsentsammenslutningen. – Vi har inngått intensjonsavtaler, utviklet felles pakkedesign og en 60-grams pakke for det franske markedet. Og ventet på å få godkjent bruk av den franske logoen. Nå som det er på plass, er det fullt trøkk fra vår side på Frankrike som marked. I dag skriver vi under to salgsavtaler med franske Meat Me og Comptoir Des Chefs, og første milepæl er førjulssalget i Paris, sier Andreassen.

Norsk landbruks fortrinn

– Jeg håper dette kan tjene som en inspirasjon til andre norske aktører. Norsk landbruk kan tilby ren og trygg mat av høy kvalitet til kresne europeiske forbrukere, sier statsråd Dale.

Fenalår fra Norge ble også godt mottatt på Anuga-messen i Köln.

– Vi erfarte at potensielle kunder fra både Kina og Japan kjente godt til EUs kvalitets- og opprinnelsemerkeordning. Vi sto igjen med 33 interesserte kunder fra mange land, så dette har vi stor tro på, sier Jan Arve Mork fra Bjorli Spekemat.

ANNONSE